Markkinoinnin tutkimuksia tarjoava WARC julkaisi viime viikolla työkalupakin nimeltään The Marketer’s Toolkit 2022: Global Trends Report. Raportin tarkoitus on auttaa brändejä tunnistamaan ja kohtaamaan tulevan vuoden haasteet.
Raportti perustuu kyselyyn, ja kokoaa yhteen yli 1500 markkinoijan näkemykset, yli 25 markkinointijohtajan henkilöhaastattelun sekä katsauksen WARCin omaan tutkimukseen.
97 prosenttia kyselyyn vastanneista uskoo, että pandemian aiheuttamat muutokset kuluttajakäyttäytymisessä jatkuvat ja vaikuttavat heidän ensi vuoden markkinointistrategioihinsa. Kuluttajat muun muassa viettävät enemmän aikaa kotona, ovat huolissaan ympäristöstä sekä priorisoivat terveyttä ja hyvinvointia. Markkinoijat voivat hyötyä näistä muutoksista mukauttamalla strategioitaan.
Suorien verkkolähetysten sekä muiden sosiaalisen viihteen ja digitaalisen kaupankäynnin yhdistelmien tullessa yhä tärkeämmiksi brändit panostavat työskentelyyn sisällöntuottajien kanssa. 75 prosenttia vastaajista suunnittelee käyttävänsä enemmän rahaa sisällöntuottajiin.
– Sisällöntuottajilla on alustat ja luovat työkalut, joiden avulla he voivat tavoittaa uniikkeja yleisöjä tavalla, joka saa enemmän vastakaikua kuin perinteinen markkinointi. Meidän on varmistettava, että sisällöntuottajat voivat rakentaa kukoistavia yrityksiä osana markkinoinnin ekosysteemiä, Snap Incin kansainvälisen yritysmarkkinoinnin varapääjohtaja Doug Frisbie sanoo.
Myös verkkokauppaan kohdistuvia budjetteja lisätään: 78 prosenttia kyselyyn vastanneista odottaa käyttävänsä enemmän rahaa siihen. Tämä voi myös luoda tarpeen yhdenmukaistaa markkinointi- ja verkkokauppatiimejä. 25 prosenttia vastaajista aikookin integroida näitä tiimejä.
46 prosenttia vastanneista kertoo, että ympäristö ja taloudellinen kasvu ovat heille yhtä tärkeitä. Brändien on kuitenkin varmistettava, että ne tarjoavat selkeästi määritellyt kestävien käytäntöjen puitteet. Mittaamisessa on vielä parannettavaa, sillä 25 prosenttia vastaajista pitää kestävyyttä yleisenä tavoitteena sen sijaan, että he käyttäisivät konkreettisempia mittareita.
– Tänä päivänä kuluttajat odottavat brändien pystyvän konkreettisesti näyttämään, mitä he tekevät yhteisöjen ja ympäristön hyväksi. Velvollisuutemme on pitää sanamme ja varmistaa, että keksimme oikeat tavat osoittaa edistymisemme kohti näitä tavoitteita, DeBeersin markkinointijohtaja Martha Velando kertoo tiedotteessa.
Mainonnan tehokkuuden mittaaminen on vaikeutumassa muun muassa tietosuojasäädösten lisääntymisen myötä. 52 prosenttia vastaajista kertookin etsivänsä uusia tapoja mainonnan mittaamiseen. 42 prosenttia taas tunnustaa tarpeen investoida uuteen mittausteknologiaan. 54 prosenttia vastaajista pitää markkinoille pääsyä ja asiakasvoittoa nykyisin tärkeimpänä markkinoinnin tehokkuuden mittarina. Vastaava luku oli viime vuonna 44 prosenttia.