MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin ja Kärkimedian järjestämässä Koitos-markkinointikilpailussa haastetaan tänä vuonna markkinointiammattilaiset edistämään lasten mielenterveyttä, kun asiakkaan roolissa toimii Mieli ry. Kilpailun kumppanina toimii markkinointiviestintään keskittynyt Heku-ryhmä.
Kilpailua tuottava MarkkinointiKollektiivin Marica Thorén sanoo, että kilpailussa mukana olevat tahot muodostavat vahvan kokonaisuuden, jolla tärkeää asiaa tuodaan tehokkaasti esiin.
– Koitos-kilpailussa olemme saaneet yhdistettyä upealla tavalla kaikkien mukana olevien tahojen tavoitteet tehdä jotain konkreettista hyvän asian puolesta. Meille kaikille on tärkeää saada aikaan muutosta parempaan mielenterveyden, ja erityisesti lasten hyvinvoinnin parissa. MarkkinointiKollektiivi haluaa olla alan ammattilaisille oppimisen ja kehittymisen foorumi, Kärkimedia haluaa nostaa mainonnan suunnittelun osaamista, Heku tukea alan ammattilaisia työssään - ja järjestämällä kilpailun me kaikki voimme kantaa kortemme kekoon antaaksemme näkyvyyttä ja huomiota tärkeälle Mieli ry:n tekemälle työlle, Thorén kiteyttää.
Järjestämällä kilpailun me kaikki voimme kantaa kortemme kekoon antaaksemme näkyvyyttä ja huomiota tärkeälle Mieli ry:n tekemälle työlle
Kilpailussa on tavoitteena nostaa esiin lasten mielenterveyden edistämisen merkitys tuottamalla markkinointiviestinnän konsepti, joka kiteytyy monimediaiseksi sanomalehtimainokseksi Kärkimedian julkaisuihin. Kilpailu on avoin kaikille markkinoinnin ammattilaisille.
– Huomasimme jo viime vuonna Koitos-kilpailua tehdessä, että monelle alan ammattilaiselle on tärkeä päästä suuntaamaan oma osaamisensa, ihmisiin vaikuttaminen, hyvään. Tässä on siihen mahdollisuus! Siksikin haluamme, että kilpailu on avoin kaikille alalla työskenteleville: virkavuosilla, tittelillä tai työpaikalla ei ole väliä. Hakijoiden joukosta muodostetaan viiden henkilön ryhmiä, jotka suunnittelevat yhdessä markkinointikonseptin. Samalla kun parannetaan maailmaa, opitaan hyvän sanomalehtimainonnan suunnittelusta ja jaetaan tiimien kesken osaamista, Thorén avaa kilpailun konseptia.
Kärkimedian lehtiä ovat muun muassa Helsingin Sanomat, Aamulehti ja Turun Sanomat. Tunnetun myynti- ja markkinointiorganisaatio brändijohtaja Kati Mélart muistuttaa, että lasten mielenterveyden tukemisen lisäksi kilpailussa on mahdollisuus saada tärkeää ammatillista oppia.
– Kärkimedia uutismedian edustajana haluaa vaikuttaa ja tarjota non profit -toimijalle laajan valtakunnallisen näkyvyyden tärkeän asian puolesta Suomen suurimmassa mainosmediassa. Samalla haluamme kannustaa ja sparrata markkinoinnin alan ammattilaisia hyvään suunnittelutyöhön. Koitos on mainonnan suunnittelukilpailu paremman sanomalehtimainonnan puolesta. Hyviä ja kaupallisesti toimivia kampanjoita julkaistaan sanomalehdissä paljonkin, mutta mahdollisuuksia olisi tehdä vielä toimivampaa, oivaltavampaa ja pysäyttävämpää mainontaa, Mélart sanoo.
Haku Koitos-kilpailuun alkaa tänään torstaina.
Koitoksen päätuomarina toimii tänä vuonna Wunderman Thompsonin Executive Creative Director Anu Niemonen, joka oli kyseisessä roolissa myös viime vuonna, kun kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran.
Cannes-palkittu Niemonen on toiminut useasta isojen kansainvälisten kisojen tuomaristoissa. Tänä vuonna hänet valittiin One Show -kilpailuun, joka on yksi maailman arvostetuimmista markkinointiviestinnän kilpailuista. Hän on tuomaroinut useamman kerran myös Cannes Lionsissa ja Clio Awardsissa.
Niemonen lähti innoissaan mukaan Koitokseen, sillä kaiken nähnyt huippuammattilainen pitää koko kilpailua poikkeuksellisena.
– Olen kovin iloinen, ylpeä ja innoissani, että saan olla mukana jälleen kerran Koitoksessa, joka on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen tapa kehittää alaa äärimmäisen tärkeän "briefin" ja asian ympärillä, Niemonen kommentoi.
– Kärkimedia ja Markkinointikollektiivi tekevät tärkeää työtä kilpailussa, jossa palkintona on pystin sijaan kampanja ajankohtaiselle ja yhteiskunnallisesti merkittävälle asialle Suomen arvostetuimmassa ja luotettavimmassa mediassa. Loistavaa! Tuskin maltan odottaa syksyä!
Muut tuomariston jäsenet paljastetaan kesän ja syksyn mittaan. Tuomarien tehtävänä ei ole pelkästään voittajatyön valinta, vaan he toimivat myös sparraajina kisan työryhmille.