🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat uutisia pidempiä ja taustoittavia artikkeleita.
Vuonna 1999 perustettu tamperelainen markkinointitoimisto Villivisio täytti viime viikon perjantaina 25 vuotta. Syntymäpäivää ei juhlittu perinteisin menoin: toimisto nimittäin kuopattiin syntymäpäivänään sellaisena kuin se on tähän mennessä tunnettu.
Vaikka Villivision tarina markkinointiviestintätoimistona päättyi, sai samalla alkunsa myös jotakin uutta.
– Olemme 21.11. alkaen viestintätoimisto Darling. Keskitymme jatkossa viestinnän suunnitteluun, ja markkinointi jää kokonaan pois, kertovat Villivision omistaneet Anna Lehtisalo ja Henna Kärkkäinen.
"Asiakkaat ostavat nyt lyhytjänteistä tekemistä."
Lehtisalo ja Kärkkäinen ostivat Villivision osakekannan vajaat kaksi vuotta sitten. Jo silloin he tunnistivat asiakkaiden ostokäyttäytymisessä muutoksen, joka on heidän mukaansa vain kiihtynyt sittemmin.
– Asiakkaat ostavat nyt lyhytjänteistä tekemistä, Lehtisalo sanoo.
Kärkkäinen mainitsee, että viime vuosina useista toimistoista on lähtenyt nimekkäitä suunnittelijoita, jotka ovat perustaneet ketteriä yhden tai kahden hengen toimistoja.
– Se on selkeä merkki siitä, mitä asiakas odottaa. Kun saamme briiffin, odotetaan ratkaisuja ja tulosta pöytään huomattavasti lyhyemmässä ajassa kuin aikaisemmin, Lehtisalo sanoo.
"Markkinoinnin painopiste on siirtynyt strategisesta, brändilähtöisestä tekemisestä digimarkkinointiin, markkinointiteknologioihin ja myynnin tukeen."
Koska sisäiset viestintä- ja markkinointitiimit ovat pienentyneet, haluavat asiakkaat hänen mukaansa yhä useammin löytää toimistosta työparin, jonka kanssa töitä tehdään hyvin läheisesti.
– Samalla markkinoinnin painopiste on siirtynyt strategisesta, brändilähtöisestä tekemisestä digimarkkinointiin, markkinointiteknologioihin ja myynnin tukeen. Sitä me emme Villivisiolla tehneet.
Villivisio perustettiin vuonna 1999 perinteisenä tuotannollisena mainostoimistona. Myöhemmin se kasvoi kahden yritysoston verran: vuonna 2009 Villivisio osti pienen digitoimiston, ja viestintä tuli mukaan palveluvalikoimaan vuonna 2011, kun kaupat tehtiin Viestintägranista.
Viestintägranin omisti Anna Lehtisalon äiti Kaisa Kaipia-Gran. Kun Kaipia-Gran eläköityi Villivisiosta vuonna 2014, tapahtui sukupolvenvaihdos ja Lehtisalo tuli mukaan Villivision viestintätiimiin. Kärkkäinen aloitti työt Viestintägranissa jo vuonna 2008, ja päätyi Villivisioon yrityskaupan myötä.
– Yrityskaupan jälkeen Villivisio oli Suomen ensimmäisiä ja Tampereen ainut toimisto, joka tarjosi sekä markkinointi- että viestintäpalveluja, Lehtisalo sanoo.
Mutta se ei ollut toimiva ratkaisu enää vuonna 2024, Kärkkäinen toteaa.
"Meistä ei ole uskottavaa, että kaltaisemme keskikokoinen toimisto voisi osata hyvin kaikkea."
– Alalla on pitkään ollut trendi, että tarjotaan kaikille kaikkea. Meistä ei ole uskottavaa, että kaltaisemme keskikokoinen toimisto voisi osata hyvin kaikkea. Halusimme ottaa tekemiseemme selkeän fokuksen.
Sekä Kärkkäinen että Lehtisalo kertovat tehneensä viestintää koko työuransa ajan, joten suunta oli selvä.
– Asiakkaat odottavat syvällistä osaamista ja nopeita tuloksia. Niinpä päätimme keskittyä siihen, minkä parhaiten osaamme eli viestintään, he sanovat.
Parivaljakon mukaan kyseessä on myös Lehtisalon äidin perinnön jatkaminen.
– Meidän olisi ollut vaikeaa tehdä muutos Villivision brändin alla. Se ei olisi ollut uskottavaa. Haluamme tehdä nyt jotain kokonaan uutta ja rakentaa oma tarinamme mutta myös kunnioittaa Granin perintöä, Kärkkäinen kertoo.
Lehtisalon mukaan vaikea taloudellinen tilanne ja kiristyneet budjetit ovat saaneet aikaan myös sen, että paineet saada ansaittua medianäkyvyyttä ovat lisääntyneet. Mediaviestintä ja PR onkin yksi Darlingin tarjoamista palveluista. Sen lisäksi kahdeksan henkilöä työllistävä viestintätoimisto tekee muun muassa hanke-, muutos- ja kriisiviestintää ja keskittyy viestinnän strategiseen konsultointiin ja suunnitteluun.
– Tiedotteita, sisältösuunnittelua, somemanagerointia, julkaisuja, vuosikertomuksia, Lehtisalo luettelee.
Hän ja Kärkkäinen ovat sitä mieltä, että viestintä on viimein opittu ymmärtämään tukitoiminnon sijaan strategisena toimintona. Kaksikko kertoo huomanneensa, että viestinnän arvostus on noussut viime vuosina valtavasti.
"Paine viestiä hyvin on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana."
– Paine viestiä hyvin on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana, ja viestinnästä on tullut organisaatioita läpileikkaava asia, Lehtisalo sanoo.
Hän kertoo kaksi esimerkkiä viestinnän arvonnoususta: viestinnästä on tullut koko ajan merkittävämpi osa markkinointitoimisto Sekin palveluita ja parisen vuotta sitten perustettu brändi- ja viestintätoimisto United Imaginations on noussut nopeasti arvostetuimpien toimistojen joukkoon.
– Ne ovat esimerkkejä myös siitä, miten luovuus on tullut osaksi perinteistä viestintää.
Muutos aikuisikään ehtineestä markkinointitoimistosta vain viestintään keskittyväksi toimistoksi ei ole omistajakaksikon mukaan ollut pelkästään helppo.
– Meillä oli Villivisiossa laaja palveluportfolio. Nyt meidän on täytynyt muuttaa muun muassa myynnin painopisteet ja tehdä tuotteistus uudestaan. Luovumme jostakin ja skaalaamme toimintaamme tietoisesti alaspäin, Lehtisalo kertoo.
Myös tiimiä on täytynyt laittaa uusiksi. Lehtisalon mukaan työntekijöille viestittiin muutoksesta selkeästi. Osa työntekijöistä päätti itse lähteä, sillä jotkut kokivat, ettei uusi visio sovi omaan osaamiseen tai toiveisiin, Lehtisalo kertoo.
Villivisiossa käytiin muutosneuvottelut vuosi sitten. Yksi ihminen irtisanottiin ja työntekijöitä lomautettiin. Ydinporukka on kuitenkin pysynyt samana ja uuttakin väkeä rekrytoitu, Lehtisalo sanoo.
Darlingin alku näyttää Lehtisalon ja Kärkkäisen mukaan lupaavalta. Toimiston asiakkaita ovat muun muassa Lapland hotels & safaris, työeläkevakuutusyhtiö Varma, Pirkanmaan osuuskauppa sekä useat tekkiyritykset.
– Myyntikatteen rakenne on muuttunut olennaisesti. Se tapahtui nopeammin kuin osasimme odottaa. Myynti on vetänyt hyvin ja klousausprosentti parantunut merkittävästi. Myös kannattavuus on kehittynyt erittäin positiiviseen suuntaan, Kärkkäinen kertoo.
Yksi syy hyvään starttiin on se, että tuotekonseptit hiottiin selkeiksi ja niiden testaamiseen osallistettiin asiakkaita.
Lehtisalo uskoo, että yksi syy hyvään starttiin on se, että tuotekonseptit hiottiin selkeiksi ja niiden testaamiseen osallistettiin asiakkaita.
Sekä Lehtisalo että Kärkkäinen kieltävät, että muutoksessa olisi kysymys pakkoraosta.
– Olisimme voineet jatkaa Villivision kanssa kuten ennenkin. Yhtä lailla olisimme silloinkin paneutuneet uusasiakashankintaan, mutta olisimme jatkaneet samalla tiimillä, strategialla ja portfoliolla, Lehtisalo sanoo.
Hän myöntää markkinan olevan juuri nyt haastava.
–Emme kuitenkaan halunneet mennä siiliasentoon ja katsoa, mitä tapahtuu. Haimme aktiivisesti fokusta ja päätimme sen sijaan uudistua.