Dinko Kortzanov aloitti vuodenvaihteessa Eastin kaupallisena johtajana. Kuva: East
Digitaalisuus

🔍 McCann Helsingin entinen toimitusjohtaja löysi vuodenvaihteessa vanhan työpaikkansa ja kotimaansa – työskentelykulttuurit Suomessa ja Bulgariassa hyvin samankaltaisia

12.8.2024 10:10
Mikko Perttunen
"Molemmat maat ovat pieniä, ja kummassakin on totuttu katsomaan ulospäin kansainvälisille markkinoille."

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat uutisia pidempiä ja taustoittavia artikkeleita.

Ympäri mennään – yhteen tullaan, kuten sanotaan.

Vielä vuosi takaperin bulgarialaistaustainen Dinko Kortzanov istui tukevasti mainostoimisto McCann Helsingin toimitusjohtajan pallilla. Vuoden vaihteessa hän kuitenkin siirtyi vanhaan työpaikkaansa Eastiin, jossa hän aloitti aikanaan harjoittelijana vuonna 2010.

East tarjosi tuolloin, liki 15 vuotta sitten, digitaalisia ratkaisuja muun muassa Nokian matkapuhelin- ja verkkoyksiköille, Nokian renkaille, DNA:lle ja Elisalle. Nykyään toiminta on painottunut pohjoismaisten asiakkaiden ja Itä-Euroopan ohjelmistokehitystä tarjoavien toimijoiden yhdistämiseen eli niin sanottuun it-lähiulkoistukseen. Aiemmin Eastillä oli palkkalistoillaan myös omia it-osaajia, mutta nyt yritys toimii itäeurooppalaisten alihankintaosaajien siltana Suomeen. Vahva rooli on esimerkiksi markkinointiteknologian osaajilla. East itsessään työllistää vain kahdeksan henkilöä, mutta verkostoon kuuluu yli 300 partneriyritystä Itä-Euroopan alueelta.

Yrityksen yhdistyttyä Alkuvoimaan ja myöhemmin Ottoboniin, Kortzanov kehittyi urallaan digitaalisten palveluiden ja markkinoinnin asiantuntijaksi, ja päätyi lopulta 2020 McCann Helsingin toimitusjohtajaksi.

– Vaikka modernisoimme McCannilla toimintaa, se oli edelleen kuitenkin perinteinen mainostoimisto, jossa digipuolesta huolehti yleensä jokin yhteistyökumppani. Halusin takaisin markkinoinnin it- ja teknologiapuolelle, Kortzanov kertoo.

Eastin liiketoiminta perustuukin voimakkaasti juuri markkinadataan ja siihen, mitä teknologioita on saatavilla ja mihin hintaan – ja mistä saadaan paras tuotto.

– En ole mikään hardcore-data-analyytikko, mutta käytän aktiivisesti dataa myynnin ja markkinoinnin apuna, Kortzanov toteaa.

Dinko Kortzanov ja Mari Railo kertovat, että suomalaisessa ja bulgarialaisessa työkulttuurissa on paljon yhteistä. Kuva: East

Kun Kortzanov vuoden alussa palasi Eastiin kaupalliseksi johtajaksi, toteutui myös toinen pitkäaikainen haave: muutto vanhaan kotimaahan. Vaikka Eastillä on tiimiläisiä myös Suomessa, pyöritetään päivittäistä toimintaa käytännössä Bulgariasta käsin. Eastin ydinhahmoina on yrittäjäpariskunta Timo ja Mari Railo.

– Unelmani on ollut jossain vaiheessa uraa yhdistää nämä kaksi maata – kylmin maa Pohjolassa ja kylmin maa etelässä. Se oli iso syy siihen, että palasin Eastille, Kortzanov kertoo.

Vuonna 1989 Suomeen tullut Kortzanov kertoo, että Bulgarian ja Suomen kulttuureista löytyy monia yhtäläisyyksiä.

– Rehellisesti sanoen, suurin ero on säässä. Ehkä siksi onkin ollut helppo asua Suomessa näin pitkään. Esimerkiksi työmoraalin osalta kulttuurit ovat hyvin samanlaisia. Kummatkin ovat insinöörikansaa, ja lähestyvät ongelmia hyvin samalla tavalla, Kortzanov arvioi.

Pitkään Bulgariassa asunut Eastin toimitusjohtaja Mari Railo yhtyy Kortzanovin mielipiteeseen.

– Molemmat maat ovat pieniä, ja kummassakin on totuttu katsomaan ulospäin kansainvälisille markkinoille. Bulgarialla on myös vuosikymmenten historia suurten kansainvälisten it-yritysten alihankinnasta, hän toteaa.

– Koska kulttuurit ovat niin samanlaisia, tiimien kemiat kohtaavat ja työskentelytavat sopivat yleensä hyvin yhteen, Kortzanov lisää.

Markkinointiala on viime ajat ollut talouden heikon jakson myötä kriisissä.

– Markkina on muuttumassa, mutta markkinointi ei ole katoamassa mihinkään. On ehkä vain muutettava näkökulmaa. Meidän vahvuutemme on siinä, että tuemme myös markkinointialaa tarjoamalla data- ja it-osaajia ja teemme itse Eastillä datalähtöistä markkinointia oman datapalvelumme ympärillä, Kortzanov toteaa.

MAINOS