McDonald’s rikkoi alkuvuodesta työhakemusennätyksensä, kun Suomen ravintolat saivat tammikuussa lähes 3000 työhakemusta. Pikaruokalaketjussa uskotaan, että suuri hakemusmäärä on ainakin osittain meneillään olevien markkinointikampanjoiden ansiota. Kampanjoissa on nostettu esiin työntekijöitä ja työssä viihtymisen merkitystä.
McDonald’sin Aika kultaa muistot -kampanja on ehdolla myös tämän vuoden Voitto-mainoselokuvakilpailussa.
"Halusimme tehdä realistisen kampanjan, johon kuka tahansa voi samaistua."
– Emme usko, että yksinään Aika kultaa muistot -kampanja on syy kasvaneisiin työhakemusmääriin. Olemme tehneet muitakin hyviä nuoria kiinnostavia toimenpiteitä houkuttelevuuden eteen, Suomen McDonald’sin henkilöstöjohtaja Jessica Jokinen kertoo.
Jokinen mainitsee muun muassa yhteistyössä Jimi VAIN:n kanssa toteutetun VAIN x McDonald’s -katuvaatemalliston.
– Olemme myös ylpeitä siitä, että saamme olla monelle nuorille se ensimmäinen kosketus työelämään ja tuomme sitä aktiivisesti esille, Jokinen lisää.
Jopa inhorealistisesti pikaruokala-arkea esittelevän Aika kultaa muistot -kampanjan taustalla ovat aidot tapahtumat.
– Halusimme tehdä realistisen kampanjan, johon kuka tahansa voi samaistua. Videoilla tapahtuvat kömmähdykset ovat itse asiassa ihan aitoja tapahtumia ravintoloidemme arjesta, joita on sattunut myös minulle omina ravintola-aikoinani. Uskon, että samaistuttavuus on se juttu, miksi kampanja on saanut niin hyvän vastaanoton, Jokinen toteaa.
Hakemuksia kyllä kaivataankin, sillä McDonald’s työllistää tulevana kesänä 600–800 kesätyöntekijää ympäri Suomen.
– Valmistautuminen kesään aloitetaan aina jo heti vuoden alusta. Tavoitteemme on lähtökohtaisesti palkata työntekijät toistaiseksi voimassa oleviin työsuhteisiin ja suurin osa haluaakin jatkaa töitä myös kesän jälkeen esimerkiksi koulun ohella. Kun valmistautuminen aloitetaan ajoissa ja tehdään huolella, suurempia haasteita ei eteen tule, Jokinen toteaa.
Vaikka markkinoinnilla ja mainoksilla on oma roolinsa, suurin työ houkuttelevuuden eteen tehdään itse ravintoloissa.
– Kaikkein paras keino työntekijöiden saatavuuden edistämiselle on ”puskaradio” eli se, kun työntekijät houkuttelevat omia ystäviään tai koulukavereitaan hakemaan meille töihin. Markkinoinnilla on toki iso ja merkityksellinen osuus tärkeiden viestien perille saattamisella oikealle kohdeyleisölle, Jokinen toteaa.
McDonald’s on merkittävä nuorten työllistäjä. Vuonna 2022 McDonald’s palkkasi yli 500 uutta työntekijää ravintoloihinsa. Kaiken kaikkiaan McDonald’s työllistää Suomessa noin 4200 työntekijää.