Markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards huipentui eilen palkintogaalaan, jossa jaettiin yhteensä 13 palkintoa ja kaksi kunniamainintaa. Kilpailu järjestettiin Suomessa nyt 22. kerran.
Pääpalkinto Grand Effien pokkasi jo monessa kilpailussa menestynyt Nord DDB Helsingin ja McDonald’s Finlandin McDrip-kampanja. McDrip voitti myös Erikoissarjan kultaisen Effien.
Kultaisia palkintoja jaettiin tänä vuonna kaksi. Toinen kultaisella Effiellä palkittu kampanja oli Media-sarjassa mukana ollut CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundationin Avaimet rauhaan -kampanja, jonka toteutuksesta vastasivat TBWA\Helsinki ja Def Agency.
Hopeisen palkinnon voittivat Erikoissarjassa S-ryhmän Tilipäivä-kampanja, Kauppa & kuluttaja -sarjassa Helsingin IFK ja World´s Toughest Fix, Media-sarjassa Mustin ja Mirrin Täällä pelkään minä -kampanja sekä Tuotteet ja palvelut -sarjassa Apetitin Logo di Pudas -kampanja.
Apetitin Logo di Pudas, World´s Toughest Fix ja Mustin ja Mirrin Täällä pelkään minä voittivat myös pronssia muista kategorioista. Pronssilla palkittiin myös Oddlygood Kauppa & kuluttaja -sarjassa ja Baltic Sea Action Groupin Itämeri kesäkuntoon -kampanja Erikoissarjassa.
Kulta: McDrip – muodin takia töihin
McDonald’s (Finland) & Nord DDB Helsinki, Vain Fashion Group Oy, OMD (Finland)
Hopea: Tilipäivä
S-ryhmä & Bob the Robot Oy & OMD (Finland), Pictures Helsinki, Mjölk
Pronssi: Itämeri kesäkuntoon
Baltic Sea Action Group & TBWA\Helsinki, Maker3D, Zetapuu
Pronssi: WTF-World´s Toughest Fix. How Adhesive Brand Became a Pop Culture Phenomenon?
Rakennuskemia Oy & Hasan & partners, Warner Music Finland, Onefx
Kunniamaininnat:
Mehiläisillä on elämä tehtävänä (Mehiläinen Oy & Bob the Robot Oy, OMD (Finland))
Oomi Energia (Oomi Oy & Bob the Robot Oy, Omnicom, Pinata, Vild Factory, OIKIO Digital Performance Agency)
Hopea: HIFK – miten saimme koko Suomen näkemään punaista
Helsingin IFK & Hasan & partners, Inkfish studios
Hopea: WTF-World´s Toughest Fix. How Adhesive Brand Became a Pop Culture Phenomenon?
Rakennuskemia Oy & Hasan & partners, Warner Music Finland, Onefx
Hopea: Lago di Pudas
Apetit & Make it Simple, Grillifilms, Dagmar
Pronssi: Oddlygood – From plant-based to taste-based
Oddlygood Global Oy & TBWA\Helsinki, Dagmar, TBWA\Screen
Kulta: Avaimet rauhaan
CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation & TBWA\Helsinki, Def Agency
Hopea: Täällä pelkään minä
Musti ja Mirri & Erma & Reinikainen, San Francisco Agency, United Imaginations, Interactive Inuits, Cocoa Media Productions Oy, Clear Channel Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy
Pronssi: Täällä pelkään minä
Musti ja Mirri & Erma & Reinikainen, San Francisco Agency, United Imaginations, Interactive Inuits, Cocoa Media Productions Oy, Clear Channel Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy
Hopea: Lago di Pudas
Apetit & Make it Simple, Grillifilms, Dagmar