Mediamainonnan määrä kasvoi Suomessa viime vuonna selkeästi vuodesta 2020, jolloin luvut laskivat rajusti koronapandemian takia. Kantar Finland kertoi viime vuoden mediamainonnasta perjantaina tiedotustilaisuudessaan.
Kantar kertoo, että kasvua vuoteen 2020 nähtiin jopa 13 prosenttia. Kokonaismäärä oli 1,276 miljardia euroa, joka lyö myös vuoden 2019 lukeman, 1,269 miljardia euroa. Ensimmäisenä koronavuotena mediamainonnan määrä laski 11,3 prosenttia edellisvuodesta.
Suurinta kasvua nähtiin viime vuonna verkkomediamainonnassa, joka otti historiansa suurimman siivun mainoskiekosta, jopa 50 prosenttia. Kasvua vuoden 2020 lukemaan tapahtui 21 prosenttia.
Verkkomainontaan lyödään ylivoimaisesti eniten rahaa. Toiseksi suurin kategoria on televisiomainonta, joka ottaa kokonaisuudesta 18 prosentin osuuden. Television kokonaissumma kasvoi yhdeksällä prosentilla. Vuoden toiseksi suurin kasvaja oli verkkomedian jälkeen radio, joka kasvoi 18 prosentilla ja otti viiden prosentin osuuden koko mainoskentästä.
Vuoden 2021 ainoat laskijat olivat elokuvamainonta (-5 prosenttia) ja aikakausilehtimainonta (-3 prosenttia).
Digimainonnan sisällä suurimmat osuudet nappasivat sanomalehdet (26 prosenttia), total tv (20 prosenttia) ja sosiaalinen media (15 prosenttia). Suurin kasvaja oli sosiaalinen media, jonka euromäärä nousi jopa 30 prosentilla. Vahvaa kasvua tekivät myös total radio (18 prosenttia), muut verkkomediat (18 prosenttia) ja hakukonemainonta (16 prosenttia).
Kantar julkisti perinteisesti myös Suomen suurimmat mainostajat. Brändikategoriassa kolmen kärki pysyi muuttumattomana: Elisa on suurin, Samsung toiseksi suurin ja DNA kolmanneksi suurin.
Elisa kasvatti mainonnan määräänsä peräti 45 prosentilla, kun taas Samsungin kasvu jäi 13 prosenttiin ja DNA:n 12:een.
Vuonna 2020 neljäntenä ollut Toyota ja viidentenä ollut McDonald’s tippuivat viiden parhaan joukosta. Nyt neljänneksi nousi 32 prosenttia mainontaansa lisännyt Telia ja viidenneksi yli 200 prosenttia mainontaansa lisännyt Disney+, jonka korkean kasvuprosentin taustalla on matala lähtöluku.
Vähittäiskauppojen välisessä kilpailussa viiden kärki on sama kuin vuonna 2020: Citymarket, Lidl, Prisma, K-Supermarket ja S-Market.
Toimialoittain vähittäiskauppa mainostaa selvästi eniten. Alan yritysten mainonnan kokonaismäärä kasvoi 14 prosentilla ja oli 187 miljoonaa euroa. Toiseksi suurin toimiala on autot (73 miljoonaa) ja kolmanneksi suurin elintarvikkeet (72 miljoonaa).