Kahden vuoden panostaminen kestävämmän liiketoiminnan kehittämiseen on tuonut suomalaiselle ulkomainosyhtiölle Mediateolle B Crop -vastuullisuussertifikaatin. Mediateko on ensimmäinen pohjoismainen mediayhtiö, jolle sertifikaatti on myönnetty.
Kehitystyössään Mediatako on hyödyntänyt sertifioinnin selkärankana toimivaa, kokonaisvaltaisesti liiketoiminnan eri osa-alueita tarkastelevaa B Impact Assessment -arviointi- ja johtamistyökalua.
Samaan aikaan sertifikaatin saamisen kanssa valmistui myös Mediateon historian ensimmäinen vastuullisuusraportti.
– Iloksemme tekemisemme on jo nykytilassaan sertifikaatin arvoinen, mutta se ei riitä. Maailma muuttuu, joten myös meidän pitää pyrkiä parempaan koko ajan, sanoo Mediateon toimitusjohtaja Sampsa Savolainen tiedotteessa.
Yhtiö ei aio jäädä odottelemaan tiukempia lakivaatimuksia EU:lta. Se haluaa kirittää myös muita alan toimijoita vastuullisuuteen.
– Ajattelemme Mediateolla, että olemme hyvisten puolella toimiva heimo. Supervoimamme on menestyvän mediayhtiömme tavoittavuus, jolla vaikutamme miljoonien suomalaisten arkeen ja valintoihin päivittäin, Savolainen sanoo.
B Corp -sertifikaatin saavuttanut Mediateko on kotimainen ulkomainosyhtiö.
Maailmanlaajuiseen B Corp -yhteisöön kuuluu yli 8600 yritystä 98 maassa. Suomessa B Corp -yrityksiä on kuusi.
Sertifikaatin saadakseen yritysten tulee läpäistä tiukat kriteerit sosiaalisten ja ympäristövaikutusten sekä läpinäkyvyysvaatimusten osalta.
Lisäksi sertifioudut yhtiöt sitoutuvat oikeudellisesti siihen, että ne huomioivat toiminnassaan kaikkien sidosryhmien edut – eivät vain osakkeenomistajiensa.
Jatkuvaan suorituskyvyn parantamiseen kirittävä B Corp -sertifiointi on uusittava kolmen vuoden välein.