Asiakasdataan ja markkinointiautomaation keskittyneen teknologiayhtiön Custobarin toimitusjohtaja Tatu Kuivalahti (kuvassa vasemmalla) kertoo, että kuluttajamyyntiä tekevät yritykset ymmärtävät koko ajan paremmin datan hyödyntämisen merkityksen liiketoiminnassa, mutta samalla dataa ei vielä käytetä tarpeeksi.
Asia ei koske pelkästään pieniä yrityksiä, sillä isoillakin riittää tekemistä.
– Tilanne on itse asiassa pitkälti sama myös isoissa kansainvälisissä yrityksissä, joiden ajatellaan olevan jo asiakastiedon hyödyntämisessä etumatkalla, Kuivalahti kertoo Custobarin tiedotteessa.
Kuivalahden mukaan dataa pitäisi analysoida paremmin etenkin yksittäisen asiakkaan kohdalla, sillä se auttaa kehittämään asiakaskokemusta.
– Vaikka yritykset keräävät jo melko aktiivisesti tietoa kuluttaja-asiakkaistaan, on datan hyödyntäminen vielä hyvin alkuvaiheessa, erityisesti yksittäiselle asiakkaalle personoidun palvelun kannalta. Anonyymin käyttäytymisdatan ohella – jota saadaan vaikka webanalytiikasta – tulee päästä kiinni aina yksittäisen tunnistetun asiakkaan käyttäytymiseen. Vain tällä tavalla voidaan aidosti parantaa asiakaskokemusta.
Olennaista on tunnistaa asiakas aikaisessa vaiheessa, sanoo Kuivalahti.
– Kauppiaiden on pyrittävä tunnistamaan yksittäiset kuluttajat mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ostopolkua. Menestyvät yritykset hyödyntävät monipuolisia tapoja asiakkaan tunnistamiseen ja saavat siitä selvää kilpailuetua. Olemme huomanneet, että tämä tulee olemaan yksi avainasia kilpailussa kansainvälisiä jättejä vastaan.
Suomalaisyritykset ovat hyödyntäneet dataa enenevissä määrin, mistä kielii myös Custobarin viime vuoden vahva kasvu. Tänä vuonna Deloitten 50 nopeimmin kasvavan teknologiayrityksen joukkoon valitun Custobarin liikevaihto kasvoi viime vuonna 39 prosenttia ja oli 1,8 miljoonaa euroa.