MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla otsikoihin nousi muun muassa Peta kampanjallaan.
Pikaruokaketju McDonald’s on saanut apua yllättävältä taholta, eläinten oikeuksia puolustavalta järjestöltä Petalta. Peta järjesti kampanjan, jossa se osti ketjulta McPlant-nimisiä kasvipohjaisia hampurilaisia jaettavaksi. McDonald’s testaa kasvipohjaisia hampurilaisia useissa ravintoloissaan, ja Peta halusi kampanjallaan edistää tuotteiden myyntiä, sillä mitä enemmän kyseisiä hampurilaisia myydään lihapitoisten hampurilaisten sijaan, sitä vähemmän eläimet joutuvat kärsimään.
Kampanja tehtiin jo maaliskuussa, mutta ponnistelut nousivat otsikoihin vasta viime viikolla. Asiasta uutisoi muun muassa AdAge.
Tempauksen jälkeen tuotteiden myynnissä nähtiin nousua, sanoi McDonald’sin edustaja AdAgen mukaan.
Peta on aikaisemmin kritisoinut sitä, kuinka McDonald’sin ja muiden pikaruokaketjujen tuotantoketjuissa kohdellaan eläimiä.
Bränditoimisto MBLM julkisti raporttinsa, jossa kerrotaan, kuinka tehokkaasti brändit luovat siteitä kuluttajiin. Tutkimuksen mukaan kuluttajat ovat luoneet entistä syvempiä siteitä brändeihin pandemia-aikana.
Tutkimuksesta myös selviää, mitkä isot brändit ovat luoneet emotionaalisimman siteen kuluttajiin. Ykköspaikalla on Disney, jota seuraavat Tesla, Apple, Sony ja YouTube. Tutkimuksessa oli mukana 600 brändiä.
Netflix kertoi viime viikolla, että palvelun tilaajien määrä on laskenut alkuvuonna 200 000 tilaajalla, minkä myötä yhtiö harkitsee tuovansa mainokset osaksi palvelua, vaikka Netflix on aiemmin ollut jyrkästi mainontaa vastaan.
Netflixin toisen toimitusjohtajan Reed Hastingsin mukaan asiakkaille voitaisiin luoda nykyistä peruspalvelupakettia edullisempi katselupaketti, jonka tilaajat maksaisivat katselusta pienen kuukausisumman lisäksi vastaanottamalla mainoksia.
Mitään varmoja päätöksiä ei ole vielä tehty, mutta mainosten esittäminen lienee vääjäämätöntä.
– On melko selvää, että se (mainosten esittäminen) toimii Hululla. Disney on tekemässä sitä, HBO teki jo. Siitä ei taida olla epäilystäkään, että se toimii, Hastings sanoi.
Viime viikon kovin nimitysuutinen kuultiin Anheuser-Busch InBeviltä, joka on tänä päivänä yksi maailman arvostetuimmista markkinoijista.
Maailman suurin panimoyhtiö vaihtaa globaalia markkinointijohtajaansa. Pestin sai Marcel Marcondes, joka on aiemmin johtanut yrityksen Yhdysvaltain markkinointia. Campaignlive-sivusto valitsi Marcondesin viime vuonna Yhdysvaltain 50 parhaimman markkinointijohtajan joukkoon. Hän peri paikan maineikkaalta Pedro Earpilta.
Cannes Lions -organisaatio valitsi AB InBevin viime vuoden Creative Marketer of The Year -palkinnon voittajaksi eli vuoden luovimmaksi markkinoijaksi. Yhtiö voitti vuosien 2020-2021 kampanjoillaan yhteensä 40 Cannes-palkintoa. Tunnustuksia myönnettiin 11 eri brändille. Yhtiön brändeihin lukeutuvat muun muassa Budweiser, Corona ja Hoegaarden.
AB InBev sai aiemmin tänä vuonna myös markkinoinnin asiantuntijaorganisaatio WARC:n vuoden mainostaja -palkinnon.