MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin markkinointialan kiinnostavimpia ja ajankohtaisimpia uutisia maailmalta. Viime viikolla pinnalla olivat muun muassa ensimmäiset Cannes Lions -shortlistat.
Ensi viikolla alkavien Cannes Lions -festivaalien kilpailuiden ensimmäiset finalistit ovat selvillä. Cannes-organisaatio on julkistanut kolmen eri sarjan, Titaniumin, Glass: The Lion for Changen ja Innovationin, shortlistat.
Titanium-sarjan finaalista löytyy muun muassa Dole Sunshinen ylistetty Piñatex-kampanja, Change-sarjasta muun muassa Adidaksen Breast Gallery -kampanja ja Innovation-sarjasta AB InBevin McEnroe vs McEnroe -kampanja.
Muiden sarjojen shortlistoja aletaan julkaista tämän viikon sunnuntaista lähtien. Ensimmäiset palkinnot jaetaan maanantaina.
Kaikki jo nimetyt finalistit löytyy täältä.
Adweek on valinnut jälleen maailman 100 luovinta henkilöä markkinoinnin, median ja kulttuurin kentällä. Viime vuonna listalla oli suomalaisväriä Jyrki Poutasen saatua kunninaosoituksen, mutta tänä vuonna mukaan ei mahtunut suomalaisia.
Toimistoihmisistä mukana ovat muun muassa Edelmanin Jordan Atlas, VaynerMedian Jackia Blaze ja Katherina O'Brien, McCann Parisin Julien Calot sekä ruotsalaisen Forsman & Bodenforsin Hampus Elfström.
Kulttuurin kentältä mukaan pääsivät muun muassa artisti Doja Cat ja näyttelijä Bill Hader. Mediapuolelta mielenkiintoisena nimenä mukana on TikTok-ilmiöksi noussut sisällöntuottaja Emily Zugay.
Katso koko lista Adweekistä (juttu maksumuurin takana).
Teknologiamaailmassa viime viikolla puhutti Apple, joka julkaisi Iphonen uuden iOS 16 -käyttöjärjestelmän. Suurimmaksi puheenaiheeksi nousi lukitusnäyttöön tulevat muokkausominaisuudet. Myös ilmoituksien näkymiseen tulevat muutokset ja iMessage-viestin muokkaamismahdollisuus jälkikäteen saivat kiitosta.
Markkinoijat yllättyivät siitä, ettei Apple kertonut rajoittavansa mobiilidatan keräämistä.
Applen uuden käyttöjärjestelmän uskotaan tulevan käyttöön syksyllä.
Huhtikuussa kerrottiin, että Elon Musk ostaa Twitterin 44 miljardilla dollarilla, mutta sittemmin matkaan on tullut mutkia. Kauppa on tällä hetkellä jäissä, koska Musk haluaa ensiksi selvittää, onko Twitterin bottitilien määrä todellakin alle viisi prosenttia kaikista tileistä, kuten on sanottu.
Viime viikolla Musk uhkasi vetäytyä kaupasta, koska hän ei ole saanut tarpeeksi tietoa somekanavan käyttäjistä. Washington Postin mukaan Twitter on suostunut antamaan sisäistä dataansa Muskille, jotta kauppa saadaan maaliin.
Muskin puheiden uskotaan olevan osa hänen neuvottelustrategiaansa, jolla kauppahintaa saadaan alaspäin. Jos Musk vetäytyy kaupasta, häntä uhkaa miljardin dollarin sakko ja mahdollinen ja oikeuskanne.