MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla otsikoihin nousi muun muassa autobrändi Ford, jolle langetettiin sakot valheellisesta mainonnasta.
Autojätti Ford on tuomittu 19,2 miljoonan dollarin eli vajaan 18 miljoonan euron sakkoihin yhtiön valheellisen mainonnan takia. Sakot annettiin Yhdysvalloissa. Mainonta koski vuosien 2013 ja 2014 C-Max-sarjan hybridautoja ja vuosien 2011-2014 Super Duty -lava-autoja.
Ford antoi mainoksissa väärää tietoa autojensa polttoainekulutusta. Virheellistä tietoa annettiin muun muassa siitä, kuinka pitkään autoilla voi ajaa täydellä tankilla. Mainoksissa myös väitettiin, ettei ajotyyli vaikuta kulutukseen, vaikka todellisuudessa se vaikuttaa.
Konsulttitalo Gartner julkaisi listansa maailman nerokkaimmista brändeistä, joita mitattiin Digital Indexissä. Mukana oli yli 1300 brändiä, joista vain kolme prosenttia luokiteltiin "nerokkaiksi".
Indeksin mukaan nerokaimmat brändit erottuvat etenkin kolmessa asiassa, jotka ovat sisältömarkkinointi, skaalautuvuus ja asiakaskeskeisyys.
Autoteollisuuden yhtiöistä nerokkaiksi brändeiksi nostettiin Mercedes-Benz, Toyota ja Ford. Kauneus- ja hyvinvointialalla kunnian saivat L’Oréal Paris, Maybelline ja Pampers. Ruoka- ja juomapuolella nerokkaiksi tituleerattiin Ben & Jerry’s, Folgers, Red Bull. Vähittäiskaupasta esiin nousivat Amazon, The Home Depot ja Walmart.
Voit katsoa Gartnerin koko listauksen täältä.
Maksupalvelujatarjoaja Klarna on ajautunut ongelmiin kuluttajien ostovimman laskiessa. Muun muassa Dagens Industri -lehti kertoo, että ruotsalaisjätti aikoo irtisanoa 10 prosenttia työntekijöistään, mikä tarkoittaa noin 700 työntekijän potkimista.
Klarnan sanotaan myös keräävän uutta rahoituskierrosta, mutta aikaisempaa pienemmällä valuaatiolla. DI sanoo yhtiön tavoittelevan 10 miljardin Ruotsin kruunun eli vajaan miljardin euron pääomaa sijoittajilta. Yhtiön arvo on tippunut lehden tietojen mukaan vajaaseen 30 miljardiin euroon, kun taas viime vuonna arvo lähenteli jo 40 miljardia.
Twitter on suostunut maksamaan Yhdysvaltain kauppakomissiolle 150 miljoonan dollarin eli noin 140 miljoonan euron sakkonsa, jonka yhtiö sai käyttäjädatansa väärinkäytöstä. Twitter kertoi suostumuksestaan verkkosivuillaan.
Sakot johtuu siitä, että Twitterin käyttäjien henkilöllisyyden vahvistamisessa kerättyjä tietoja käytettiin mainonnan kohdentamisessa.
Twitterin mukaan rike oli puhdas virhe. Tietoja käytettiin väärin peräti kuuden vuoden ajan, vuosina 2013–2019.