MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla otsikoihin nousi muun muassa Netflixin hittisarja Squid Game, joka on herättänyt markkinoijien kiinnostuksen.
Luksusbrändi Louis Vuittonista tuli ensimmäinen iso markkinoija, joka hyödyntää Squid Gamen jättisuosiota. Louis Vuitton tiedotti tehneensä yhteistyösopimuksen HoYeon Jungin kanssa. Jungista tuli Louis Vuittonin uusi brändilähettiläs.
Sopimuksen arvoa voi vain arvailla, mutta kyseessä on mitä ilmeisemmin rahakas yhteistyökuvio, sillä Squid Game ja Jung ovat suuri puheenaihe ympäri maailmaa. Eteläkorealainen Netflix-sarja julkaistiin vain muutama viikko sitten, mutta se nousi nopeasti globaaliksi hitiksi. Tällä hetkellä Squid Game on katsotuin Netflix-sarja yli 90 maassa, ja siitä on tulossa kovaa kyytiä kaikkien aikojen menestynein Netflix-sarja. Jung näyttelee sarjassa pääroolia, ja hänestä tuli sarjan myötä parissa viikossa globaali sometähti, jonka Instagram-seuraajamäärä on jo liki 19 miljoonaa. Ennen sarjan lanseerausta Jungilla oli noin 400 000 Instagram-seuraajaa.
Sarjan suosio on saanut monet yritykset hyödyntämään Squid Game -teemaa markkinoinnissaan. Uusia avauksia nähtäneen vielä lukuisia.
Viime viikko ei ollut helppo Facebookille, joka joutui keskelle kohuja. Facebookin palvelut, Facebook, Instagram ja WhatsApp, kaatuivat maanantaina useaksi tunniksi, mikä aiheutti lievää paniikkia ympäri maailmaa. Kenties suurimman kolhun brändille toi kuitenkin Facebook-tietovuotaja Frances Haugen. Yhtiön entinen työntekijä antoi käyttäkatkon jälkeisenä päivänä selvityksen Facebookin toiminnasta Yhdysvaltain kongressille. Hän painotti selonteossaan, että Facebook on toistuvasti johtanut ihmisiä harhaan lasten turvallisuutta koskevissa tutkimuksissaan.
Kohujen sävyttämä viikko kävi Facebookille kalliiksi: käyttökatkoksen seurauksena yhtiön osake suli noin viisi prosenttia. Yhtiön perustajan ja toimitusjohtajan Mark Zuckerbergin omaisuuden arvo laski kurssilaskun myötä noin kuusi miljardia dollaria eli noin 5,2 miljardia euroa.
Facebookin ongelmista oli hyötyä joillekin kilpailijoille, sillä muun muassa viestintäpalvelu Telegram sai käyttökatkopäivänä 70 miljoonaa uutta käyttäjää.
Uusin James Bond -elokuva julkaistiin reilu viikko sitten, ja elokuva on kerännyt odotetusti isoja katsojamääriä elokuvateattereissa globaalisti. Bond-leffa toi samalla piristysruiskeen elokuvamainonnalle, joka on ollut alamaissa koko pandemia-ajan.
Marketingweek-sivuston mukaan Isossa-Britanniassa elokuvateatterien parhaimmat mainospaikat myytiin loppuun hyvissä ajoin ennen Bondin ensi-iltaa. Mainostajien joukossa oli monia isoja brändejä, kuten Google ja Sky.
Bondin ensi-ilta keräsi valtavan huomion myös Suomessa. Ensimmäisellä viikolla teattereissa kävi jopa 140 000 katsojaa, joka on pandemia-ajan paras avausviikon tulos. Yhteiskunnan auettua elokuvamainonnan voidaan odottaa pikkuhiljaa elpyvän.
Google ja YouTube tiedottivat viime viikolla, että yritykset alkavat kitkeä mainosten ympäriltä ilmastonmuutoksen vastaista sisältöä. Googlen mukaan mainostajat ovat esittäneet huolensa siitä, että heidän mainoksiaan esitetään kyseisten sisältöjen yhteydessä.
Nyt Google on tehnyt päätöksen, jonka mukaan mainoksia ei näytetä tällaisten sisältöjen yhteydessä. YouTube puolestaan katkaisee mainostulot sisällöntekijöiltä, jotka tekevät ilmastonmuutoksen vastaista sisältöä.
Ilmastonmuutoksen vastaisella sisällöllä tarkoitetaan videoita, joissa levitetään disinformaatiota ilmastonmuutoksesta.