MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla huomiota herätti muun muassa YouTube, joka nousi otsikoihin useasta eri syystä. Puhetta riitti myös globaaleista mainosinvestoinneista ja etenkin autobrändejä koskevasta huolesta.
Globaalit mainosinvestoinnit ovat kasvaneet tänä vuonna odotetusti, mutta kasvu on ollut odotuksia isompaa, kertoo markkinoinnin asiantuntijayritys Warc. Investointien uskotaan kasvavan tänä vuonna 12,6 prosentilla. Tällä hetkellä kasvu on 6,7 prosenttia ennusteita edellä. Euroopassa kasvua odotetaan tapahtuvan 12,1 prosenttia.
Maailman suurin mediatoimistokonserni GroupM nosti viikkoraportissaan esiin suurten yhtiöiden tuotanto-ongelmien vaikutuksen mainosinvestointeihin. Teollisuudessa kärsitään raaka-aineongelmista ja heikentyneistä toimitusketjuista, mikä syö tunnettujen yhtiöiden liikevaihtoa. Tämän takia useat maailman isoimpiin mainostajiin kuuluvat yhtiöt saattavat joutua leikkaamaan markkinointibudjetistaan. GroupM nostaa esiin etenkin autoteollisuuden, jossa monet huippubrändit ovat epävarmoja loppuvuoden myynnin suhteen.
Videopalvelu YouTube haluaa tosissaan haastaa lyhytvideoistaan tunnetun TikTokin. YouTube on lanseerannut aiemmin Shorts-videot, jotka ovat TikTok-videoiden tapaan lyhyitä, ja nyt yhtiö kertoi investoivansa 100 miljoonaa dollaria Shorts-sisällöntuottajien palkkioihin. Ideana on palkita tekijöitä avokätisesti, jotta alkuperäismateriaalien määrä ja laatu kasvaisi.
Viikon toinen iso YouTube-uutinen koski yhtiön toimintaa Sky News Australian kanssa. YouTube päätti jäädyttää suuren mediatalon YouTube-tilin viikoksi, koska median sanottiin levittäneen väärää tietoa koronaviruksesta. Sky News Australia sai videojätiltä ensimmäisen varoituksen, ja jos media syyllistyy kolmeen rikkeeseen 90 päivän jakson aikana, voidaan tunnetun konservatiivimedian käyttäjätili sulkea kokonaan.
Google Ads -mainostyökalu testaa uudenlaista rankaisusysteemiä syyskuusta lähtien. Yhtiön mukaan mainostajan tili voidaan poistaa, jos mainostaja rikkoo sääntöjä neljä kertaa lyhyen ajan sisällä. Ensimmäisestä rikkeestä tulee ainoastaan varoitus, mutta ensimmäisestä varsinaisesta sääntörikkomuksesta tulee kolmen päivän karenssi, jos rike tapahtuu 90 päivän sisällä varoituksesta.
Warcin analyysistä selvisi tämän vuoden Cannes Creative Effectiveness Lions -voittajia yhdistäviä tekijöitä. Warc listasi neljä trendiä, jotka näkyivät töissä. Yhtenä trendinä oli muun muassa teknologian ja luovuuden yhdistäminen. Toinen mielenkiintoinen trendi oli arvojen esiin tuomisen yhteys kaupalliseen toimintaan.
Maailman isoimmat urheiluseurat voivat takoa yksittäisellä somemainoksella kovia summia. Siitä kertoo livefootballtickets.com-sivuston tekemä raportti, joka on koottu Influencer Marketing Hubin tilastojen pohjalta. Sivusto tutki eri jalkapalloseurojen mainospotentiaalia Instagramissa. Selvityksen mukaan muun muassa espanjalaiset jättiseurat Real Madrid ja FC Barcelona voivat saada yhdestä sponsoroidusta Instagram-julkaisusta jopa yli 200 000 euroa.