MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla otsikoihin nousi muun muassa Meta, joka ryhtyi toimiin Venäjän hyökkäyksen takia.
Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin emoyhtiö Meta on estänyt Venäjän valtionmediaa mainostamasta yhtiön alustoilla Ukrainan kriisin takia. Meta haluaa varmistaa, ettei Venäjä pysty levittämään disinformaatiota suosituilla alustoilla.
Venäjällä on noin 70 miljoonaa Facebookin käyttäjää, Ukrainassa noin 24 miljoonaa.
Meta on myös perustanut yksikön, joka yrittää kitkeä vahingoittavaa sisältöä liittyen Ukrainan kriisiin. Yhtiö on myös lisännyt uusia varoitusominaisuuksia sota-aiheisten kuvien jakamiseen. Ukrainalaiskäyttäjät voivat puolestaan tehdä tileistään entistä yksityisemmän, jotta heistä ei saisi ongittua tietoa Facebookista.
Myös TikTok, Twitter ja YouTube ovat ryhtyneet samankaltaisiin toimenpiteisiin.
Lähde: Meta
Maailman suurin panimoyhtiö Anheuser-Busch InBev on voittanut Cannes Lions -organisaation Creative Marketer of The Year -palkinnon eli vuoden luovimman markkinoijan pystin.
AB InBev voitti vuosien 2020-2021 kampanjoillaan yhteensä 40 Cannes-palkintoa. Tunnustuksia myönnettiin 11 eri brändille. Yhtiön brändeihin lukeutuvat muun muassa olutbrändit Budweiser, Corona ja Hoegaarden.
AB InBev voitti Cannesissa yhteensä kaksi Grand Prix’tä eli pääpalkintoa.
Viime vuonna palkinnon voitti Microsoft.
Lähde: Adweek
Yhdysvaltalainen ravintolaketju Applebee’s lopettaa mainostamisen toistaiseksi CNN-kanavalla brändin jouduttua kohun keskiöön. Applebee’s näkyi kanavalla mainospaikalla, jossa mainos esitetään uutislähetyksen yhteydessä. Applebee’sin “tanssiva cowboy” -mainosta esitettiin samaan aikaan, kun CNN lähetti kuvaa sodan keskellä olevasta Ukrainasta.
Uutislähetyksessä näytettiin videokuvaa Kiovasta, jossa oli päällä ilmahälytyssireenit. Yhtäkkiä ruudulle pamahti iloinen mainosjingle, ruokakuvat ja tanssiva cowboy.
Mainoksen ajoituksesta nousi valtava kohu sosiaalisessa mediassa.
Lähde: The Drum
YouTube julkaisi viime viikolla perinteisen AdBlitz-listauksensa, johon on kerätty viisi YouTubessa eniten katseluita kerännyttä Super Bowl -mainosta. Vuoden odotetuin televisiomainospäivä, Super Bowl -sunnuntai, käytiin pari viikkoa sitten.
Eniten katseluita keräsi Amazonin Alexa-mainos, jolla on tällä hetkellä jo liki 70 miljoonaa katselua. Kakkossijan nappasi Universal Picturesin mainos, kolmossijan Hyundain mainos, nelossija Marvelin mainos ja viitossijan Nissanin mainos.
Katso viisi suosituinta mainosta täältä.