MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla keskustelua herätti muun muassa Samsungin mainos, joka nostatti kohun.
Samsungin tuore Night Owls -niminen kampanja nostatti kohun sosiaalisessa mediassa Isossa-Britanniassa. Kampanjan mainoksessa nainen lähtee yöllä kello kahden aikaan lenkille kuulokkeet päässään, millä elektroniikkajätti halusi juhlistaa ihmisten vapautta urheilla milloin tahansa, mutta ihmiset pitivät mainosta mauttomana.
Kohu syntyi siitä, että naisilla ei ole oikeasti vapautta liikkua milloin tahansa, koska häirintää tapahtuu keskellä kirkasta päivääkin. Mainosta pidettiin mauttomana myös siksi, että Isosta-Britanniasta ja Irlannista löytyy tuoreita esimerkkejä, joissa yksin ulkoillut nainen on tapettu.
Samsung ei ole vetänyt mainostaan pois, mutta jättiyhtiö pahoitteli mainoksesta syntynyttä väärinymmärrystä.
Talouslehti Forbes on listannut maailman 50 yrittäjähenkisintä markkinointijohtajaa, ja listalle pääsi mukaan monia alan tuttuja supertähtiä, kuten Adidaksen Vicky Free, McDonald'sin Tariq Hassan, Balenciagan Ludivine Pont ja Guccin Robert Triefus.
Suomalaisia ei listalle mahtunut, mutta pohjoismaista väriä edustaa ruotsalaisen Klarnan CMO David Sandström.
Voit katsoa koko listan tästä.
Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin emoyhtiö Meta jatkaa kasvuaan. Yhtiö julkisti vuoden ensimmäisen osavuosikatsauksensa viime viikolla ja kertoi, että liikevaihto kasvoi vuoden 2021 vertailuajankohtaan nähden seitsemällä prosentilla. Tuloja tuli yhteensä vajaat 28 miljardia dollaria eli noin 26,5 miljardia euroa.
Yhtiö teki tammi-maaliskuun aikana voittoa noin 7,5 miljardia dollaria.
Metan alustojen aktiivikäyttäjien määrä kasvoi alkuvuonna. Facebookilla oli vajaat kaksi miljardia päivittäistä aktiivikäyttäjää, ja kasvua viime vuoden vertailuajankohtaan nähtiin neljä prosenttia.
Lähde: Meta
Markkinoinnin alan arvostetuin kilpailu Cannes Lions on julkistanut tämän vuoden tuomariston. Mukana ei ole yhtään suomalaista. Tuomariston puheenjohtajiin kuuluvat muun muassa Ab InBevin Marcel Marcondes ja Mastercardin Raja Rajamannar. Toimistoketjuista ja markkinointikonserneista mukana ovat muun muassa Dentsun Fred Levron, IPG Mediabrandsin Daryl Lee, AKQAn Hugo Veiga ja Ogilvyn Mariana O'Kelly. Tuomaristoon mahtui mukaan viisi ruotsalaista.
Lions-organisaatio julkisti samalla kesäkuussa käytävän tapahtuman puhujalistan, jota tähdittää Hollywood-tähti, markkinointialan yrittäjä Ryan Reynolds. Mukana on myös alan todellinen legenda David Droga.
Katso koko tuomaristo tästä.
YouTuben Shorts-videoihin on tulossa mainokset. Alusi lyhyissä videopätkissä vain testataan mainoksia, mutta oletettavasti muutoksesta tulee pysyvä. Shorts-videot ovat YouTuben vastaus rajusti kasvaneelle TikTokille, joka tunnetaan lyhyistä videoistaan.
YouTuben päätös ei ole yllättävä, sillä Shortsien suosio on kasvanut vahvasti: nykyään videot saavat jo 30 miljardia päivittäistä katselua.
Lähde: Google