Unsplash/Mario Gogh
Brändit

Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Unilever lakkautti markkinointijohtajan roolin, Ogilvy UK päättää yhteistyön tiettyjen vaikuttajien kanssa

11.4.2022 13:45
Toni Rajamäki
Viime viikolla puheenaiheiksi nousivat muun muassa Unilever, Ogilvy ja Twitter.

MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla keskustelua herätti muun muassa Unilever, joka kertoi poistaneensa CMO:n roolin.

Unilever lakkautti markkinointijohtajan pestin

Maineikas bränditalo, maailman suurimpiin mainostajiin kuuluva Unilever on yllättänyt ja poistanut organisaatiostaan CMO:n eli markkinointijohtajan pestin. Maailmankuulu markkinoinnin ammattilainen Conny Braams Unileverilta vahvisti asian Adweekille.

CMO:n pestin jätti Keith Weed. Muutos ei kuitenkaan tarkoita, etteikö Unileverin markkinointia johdettaisi myös jatkossa tai että markkinoinnin roolia vähennettäisiin yhtiössä. Braamsin mukaan CMO:n tehtävät kuuluvat jatkossa Chief Digital and Commercial Officerin rooliin, johon hän itse astuu. Braamsin titteli oli aiemmin Chief Digital and Marketing Officer.

– Tämä ei tarkoita, että vähentäisimme markkinointia, vaan sitä, että lisäämme myyntiä, Braams avasi muutoksen taustoja.

Unileverin brändeihin lukeutuvat muun muassa Axe, Dove, Pepsodent, Hellmann's, Turun sinappi ja Ingman.

Ogilvy UK ei tee enää yhteistyötä tiettyjen vaikuttajien kanssa

Maailman menestyneimpiin mainostoimistoverkostoihin kuuluvan Ogilvyn Ison-Britannian osasto on tehnyt linjauksen, jonka mukaan Ogilvy UK ei tee jatkossa yhteistyötä sellaisten vaikuttajien kanssa, jotka manipuloivat kasvo- ja vartalokuviaan mainoskampanjoissa. Tarkoituksena on kitkeä sosiaalisen median toimintaa, joka lisää somekäyttäjien mielenterveysongelmia.

Ogilvyn Head of Influence Rahul Titus sanoi The Drumille, että vaikuttajamarkkinoinnin pitäisi olla autenttista, mutta nykyään se on enemmänkin lavastettua sisältöä, joka vahingoittaa jokaista somekäyttäjää.

– Meillä markkinoijilla, toimistoilla ja brändeillä on vastuu siitä, että seuraava sukupolvi ei kasva sellaisen sisällön parissa kuin me näemme tällä hetkellä, Titus kommentoi.

Elon Muskista Twitterin suuromistaja

Muun muassa Teslan ja SpaceX:n taustalla olevasta maailman rikkaimmasta miehestä Elon Muskista tuli viime viikolla somepalvelu Twitterin suurin omistaja. Musk osti Twitteristä 9,2 prosentin osuuden ja sai osakkeita 2,9 miljardin dollarin eli 2,65 miljardin euron arvosta. Osakekauppa sai Twitterin osakkeen heti yli 20 prosentin nousuun.

Musk on aiemmin kritisoitunut Twitterin käytäntöjä, ja hän on myös väläytellyt, että voisi perustaa oman somealustan. Tuoreen kaupan myötä onkin epäilty, että Musk yrittää ajaa Twitteriin muutoksia jatkossa.

Asiasta uutisoi muun muassa CNN.

Globaalien markkinointi-investointien odotetaan kasvavan 30 prosentilla vuoteen 2025 mennessä

Sekavasta maailmantilanteesta huolimatta yritysten markkinointiponnistusten odotetaan kasvavan maailmassa tulevina vuosina, kertoo tutkimusyhtiö Forresterin tuore raportti, josta uutisoi muun muassa MarTech-sivusto.

Tutkimuksen mukaan investoinnit kasvavat vuoteen 2025 mennessä 30,5 prosentilla, kun vertailuna käytetään viime vuoden lukuja. Globaalien investointien arvioidaan kasvavan 4,7 triljoonaan dollariin eli 4,3 triljoonaan euroon.

Kasvua ajavat etenkin yhdysvaltalaiset ja kiinalaiset yritykset. Jenkkiyhtiöt käyttävät keskimäärin 7,7 prosenttia liikevaihdostaan markkinointiin, kun keskimäärin maailman yritykset investoivat 5,6 prosenttia liikevaihdostaan markkinointiin.

TBWA\Paris loi kodittoman hahmon metaversumiin

TBWA-ketjun Pariisin-toimisto ja voittoa tavoittelematon Entourage-järjestö ovat luoneet näyttävän kampanjan nostaakseen esiin yhteiskunnan yhtä isoa sosiaalista ongelmaa, kodittomuutta.

TBWA\Paris loi kampanjassa kodittoman virtuaalisen hahmon metaversumiin, josta varakkaat ihmiset ostavat tiuhaan tahtiin hintavia digitaalisia kohteita. Will-nimisellä kodittomalla hahmolla halutaan herättää kysymys, pitäisikö maailman panostaa ennen virtuaalista maailmaa oikeaan maailmaan, joka on täynnä sosiaalisia ongelmia.

Kampanjalla tuodaan esiin myös Entouragen sovellusta, joka yhdistää kodittomat ja ihmiset, joilla on koti. Sovellusta mainostetaan “sosiaaliseksi verkostoksi, joka on oikeasti sosiaalinen”.

Lähde: AdAge

MAINOS
MAINOS
MAINOS