MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla huomiota herätti muun muassa WhatsApp, joka sai tuntuvan sakon yksityisyysrikkomuksista.
Viestintäpalvelu WhatsApp sai 225 miljoonan euron sakot rikottuaan yksityisyysasetuksia Irlannissa. WhatsApp ei ollut kertonut palvelun käyttäjille avoimesti, kuinka Facebookin omistama yhtiö käsittelee yksityisyystietoja. WhatsApp ei ollut kertonut muun muassa sitä, kuinka se on jakanut dataansa Facebookille. WhatsAppille on annettu kolme kuukautta aikaa muuttaa systeemejään, jotta se läpäisee GDPR-seulan. WhatsAppin mielestä yhtiö ei ole rikkonut sääntöjä, ja se aikoo valittaa päätöksestä.
Langettavan tuomion antoi Irlannin tietosuojakomissio.
Somepalvelu Twitter seuraa kilpailijoitaan ja aikoo tehdä palvelustaan entistä houkuttelevamman brändeille. SocialMediaToday-sivusto kertoo, että Twitter kaavailee brändeille verkkokauppaominaisuutta. Toisin sanoen brändit voisivat tällöin lisätä tviitteihinsä tai profiiliinsa suoran linkin johonkin tuotteeseen, milloin ostaminen helpottuu.
Markkinointialan tähti, Facebookin luovana johtajana tunnetuksi tullut Mark D’Arcy jättää somejätin. D’Arcy kertoi päätöksestään omalla Facebook-tilillään. Hän työskenteli Facebookilla kymmenen vuotta ja on ollut isossa roolissa yhtiön kehityksessä. Hänen tilalleen valittiin Nicky Bell.
Euroopan parhaita mainos- ja markkinointiviestintäkampanjoita palkitsevan Effie Awards Europen tämän vuoden kisan tuomarit on valittu. Tuomariston johtoon valittiin kaksi henkilöä, Lego Groupin Global Head of Strategy Claire Miller ja TBWA\Groupen varapuheenjohtaja Vincent Garel.
Tuomaristossa on mukana myös viisi suomalaista: kunnia ojennettiin Markus Niemiselle, Mika Hyötyläiselle, Mikael Nemeschanskylle, Riikka Järviselle ja Suvituuli Tuukkaselle.