Miltton
Toimistot

Miltton kaksinkertaisti luovien johtajiensa määrän lyhyessä ajassa – taustalla kaksi merkittävää tekijää

2.9.2022 12:50
Toni Rajamäki
Milttonin brändi-, markkinointi- ja PR-tiimin uusimmat luova johtajat ovat Tuukka Tujula ja Juha Nikkilä.

Konsulttitalo Milttonin markkinoinnin yksikkö on tehnyt poikkeuksellisia panostuksia toimintaansa lisäämällä useampia luovien johtajien paikkoja vuoden sisällä.

Tuoreimmat luovat johtajat ovat Tuukka Tujula ja Juha Nikkilä. Tujula tunnetaan laajasta urastaan laatuun keskittyneenä muotoilijana, luovana johtajana ja palkittujen markkinointikampanjoiden arkkitehtina. Nikkilä puolestaan siirtyi Milttonille Reaktor Creativesta. Aiemmin Bob the Robotilla ja Hasan & partnersilla työskennelleellä Nikkilällä on ollut keskeinen rooli lukuisten puheenaiheiksi nousseiden kampanjoiden vastaavana suunnittelijana. 

Ennen Tujulaa ja Nikkilää luoviksi johtajiksi hyppäsivät Evilda Nikander ja Elina Niemistö. Nikander toimi ennen Milttonia Berliinissä maineikkaan Jung von Matt -toimiston luovana johtajana. Niemistöllä puolestaan on monipuolinen ja palkittu tausta mainonnan suunnittelun ja brändistrategian parissa. Hän siirtyi Milttonille suunnittelutoimisto Motley Agencysta.

MAINOS

Nimitysten myötä Miltton tuplasi luovien johtajiensa määrän. Uuden nelikon lisäksi Suomessa luovina johtajina työskentelevät Liisa Gylfe ja Erkko Mannila sekä vastaavana luovana johtajana Mikko Hakkarainen. Milttonin Tukholman-toimiston luovana johtajana toimii Viktor Halldén.

Hakkarainen sanoo luovien johtajien määrän tuplaamisen olevan valtava muutos.

– Tämä on ainutlaatuinen muutos meille ja merkki siitä, että painamme kaasun pohjaan. Brändi-, markkinointi- ja PR -tiimissämme on nyt noin 100 työntekijää, Hakkarainen kertoo.

Henkilöstöinvestointien taustalta löytyy kaksi merkittävää tekijää: muuttunut kysyntä ja nopeaa muuttuva maailma.

– On vaikeaa nähdä tulevaisuutta, jossa maailman muutoksen vauhti hidastuisi tai jämähtäisi paikoilleen. Päinvastoin, vauhti kiihtyy. Uskomme, ettei markkinointi voi olla irrallinen asia yhteiskunnallisista ilmiöistä, ja meidän pitää osata miettiä, miten ilmiöt vaikuttavat asiakkaidemme bisnekseen ja heidän loppuasiakkaisiinsa. Eli meidän pitää ymmärtää ilmiöitä ja tarjota ratkaisuja, jotka ovat relevantteja yhteiskunnallisesti ja kaupallisesti.

Hakkarainen painottaa, että tapahtumarikas maailmanmeno tarkoittaa myös sitä, että markkinointialalla vaatimustaso kasvaa koko ajan, kun alan ammattilaisten täytyy olla aiempaa valveutuneempia yhteiskunnallisesti. Milttonilla sitä ei kuitenkaan koeta haasteeksi.

– On parasta, kun saa tehdä töitä muiden uteliaiden ihmisten kanssa. Koen, että Milttonilla on turvallista ja inspiroivaa olla: jos itse ei ole perillä jostain teemasta, löytyy talosta melkein varmasti alan asiantuntija, joka sparrailee mielellään.

Kysynnän kasvu on näkynyt Milttonin markkinointiyksikössä selvänä taloudellisena kehityksenä. Yhtiö ei avaa yksikkönsä tarkkoja kasvulukuja, mutta kasvuprosentit ovat merkittäviä.

– Kasvua on tullut kymmenillä prosenteilla. Ylipäätänsä brändi- ja markkinointipalvelut ovat meidän nopeimmin kasvavia alueita, sanoo Milttonin markkinointi-, brändi- ja PR-yksikköä vetävä Varpu Varpela.

Varpelan mukaan uusia asiakkuuksia tulee etenkin Milttonin muiden yksiköiden kautta.

– Milttonilla on kokonaisuudessaan satoja asiakkaita ja lukuisia palvelualueita. Osa tekemisestä tulee suoraan markkinoinnille, mutta monet asiakkuudet kasvavat myös talon sisällä: asiakas on saattanut ostaa meiltä erilaisia konsulttipalvelveluita – esimerkiksi vastuullisuuteen tai yhteiskunnalliseen neuvonantoon liittyen – ja yhteistyön myötä laajennamme tekemistä brändi- ja markkinointipalveluihin. Meillä on asiakkaana esimerkiksi pörssilistautumisessa apua kaipaavia yrityksiä, joille tuomme rinnalle brändin kiteyttämistä ja markkinointikampanjoita listautumisen yhteydessä, Varpela avaa.

MAINOS
MAINOS