Tekoäly valtaa koko ajan enemmän alaa esimerkiksi tietotyössä tai taiteessa. Se on saanut minut pohtimaan, millä osoitamme statuksemme – eli oman brändimme – tulevaisuudessa. Tekoäly kun tuottaa yhä suuremman osan tieteestä ja taiteesta ja pohtii vaikeat asiat eli hoitaa kaiken sen, mitä pidimme aikaisemmin ihmiselle varattuna etuoikeutena.
Miten osoittaa oma osaaminen ja arvo, jos tekoäly kykenee suorittamaan monia tehtäviä nopeammin, täsmällisemmin ja tehokkaammin kuin ihminen?
Tietoyhteiskunnassa status rakentuu asiantuntijuuden, sosiaalisen älykkyyden ja verkostoitumistaitojen varaan.
Ihminen on evolutiivisen historiansa koulima olento, jonka perusluonteeseen kuuluu vahva tarve statuksen tavoitteluun aina kulloiseenkin aikaan soveltuen. Statuksella osoitetaan oma arvo. Se on tärkeä kumppanin etsinnässä ja jälkeläisten yrittämisessä. Se vaikuttaa vähintään välillisesti ihmisen kaikkiin resursseihin, kuten rahaan, käytettävissä olevaan aikaan, koulutukseen ja jopa terveyteen.
Statuksen osoittamisen ja nostamisen tarve ei ole kadonnut eikä tule hetkeen katoamaankaan, sillä vaikka teknologiat kehittyvät, ihmisen halu osoittaa oma merkittävyytensä säilyy. Statuksen nostamisen tavat vain muuttavat muotoaan.
Kun tekoäly tulevaisuudessa yleistyy kaikilla aloilla, status tulee todennäköisesti liittymään yhä enemmän siihen, miten hyödynnämme teknologioita.
Sotaisissa ja maatalousyhteiskunnissa status perustui fyysiseen voimaan sekä kykyyn suojella ja hallita resursseja. Tietoyhteiskunnassa status rakentuu asiantuntijuuden, sosiaalisen älykkyyden ja verkostoitumistaitojen varaan. Nykypäivänä sosiaalisen median seuraajamäärät tai kyky luoda viraaleja sisältöjä ovat nousseet statussymboleiksi, mutta koska ne perustuvat kykyyn ennustaa trendejä ja liittää ne osaksi jotain suurempaa, voi tekoäly hoitaa pian nekin.
Jos siis statusta ei pian enää kerry kuin tekoälylle, keitä me oikein olemme?
Kun tekoäly tulevaisuudessa yleistyy kaikilla aloilla, status tulee todennäköisesti liittymään yhä enemmän siihen, miten hyödynnämme näitä teknologioita. Kyse ei ole pelkästään tekoälyn luomasta sisällöstä. Kyse on siitä, miten ihminen osaa yhdistää tekoälyn omaan visioonsa sekä luoda uutta ja antaa sille merkityksen, jota koneet eivät pysty tuottamaan.
Statustaan nostaa se, joka pystyy generoimaan jotain aidosti merkityksellistä ja korkeatasoista tekoälyn avulla.
Nykyiset ja tulevat tekoälyt eivät siis vain nopeuta ja tehosta tietotyötä vaan niillä on myös potentiaali nostaa työn laatua. Se tarkoittaa sitä, että statustaan ei nosta se, joka pystyy generoimaan sisältöä tehokkaimmin vaan se, joka pystyy generoimaan jotain aidosti merkityksellistä ja korkeatasoista tekoälyn avulla.
Status voi rakentua myös tekoälyä koskevan tiedon jakamisesta, tutkimisesta ja kehittämisestä tai kyvystä kohdata ihmisiä ja luoda yhteisöjä, joissa tekoälyä hyödynnetään yhteisen hyödyn nimissä – ei vain yksilön vaan koko yhteiskunnan eduksi. Utopiaa? Ehkä. Hyvä juttu? Varmasti.
Vanha aika ei koskaan palaa. Nyt kyse on siitä, miten päätämme käyttää uusia työkaluja itsemme ja brändimme esille tuomiseen. Se näet vaikuttaa yllättävän paljon siihen, millaisen tulevaisuuden saamme.
Jukka Niittymaa on luova nörtti ja tekoäly- ja innovaatiojohtaja. Työssään hän valmentaa monenlaisia organisaatioita tekoälykkääseen aikaan ja sekä tekee että vetää tekoälyprojekteja asiakkaille. Tämän ohessa hän myös tutkii Jyväskylän kauppakorkeakoulussa generatiivisten tekoälyjen vaikutusta viestintään ja markkinointiin.