Yksi viime aikojen erikoisimmista suomalaisista markkinointikampanjoista on taatusti elintarvikevalmistaja Saarioisen maksalaatikkokampanja, jossa oli mukana radiopersoona, juontaja ja näyttelijä Jaajo Linnonmaa.
Linnonmaa suunnitteli kampanjaan oman vaatemalliston, jonka tuotteet on valmistettu Pure Wasten vastuullisista materiaaleista. Tuotteita tehtiin vain rajoitettu erä, ja niitä pystyi saamaan vain arvonnan kautta.
Linnonmaa ja vaatesuunnittelu ovat ensiajatuksena melko erikoinen yhdistelmä, mutta erikoisuudet eivät loput siihen: vaatteissa ei nimittäin ole mitään muuta kuin kuvia Saarioisten maksalaatikosta.
Ja kuten arvata saattaa, ajatus oli hitti jo syntyessään.
– Jaajo itse kommentoi, että on saanut kampanjaan liittyen enemmän kyselyitä kuin mistään muusta kampanjasta, kun ihmiset ovat tiedustelleet häneltä, miten malliston tuotteita voisi saada, Saarioisten viestinnästä kerrotaan MarkkinointiUutisille.
Kampanjan tarkat tulokset eivät ole vielä tiedossa, mutta tulokset vaikuttavat lupaavilta.
– Medianäkyvyys alkoi somemainonnalla syyskuun puolivälissä ja huipentui viime viikkoon, jolloin näkyvyyttä oli niin Kärkimedian etusivuilla kuin Radio Suomipopin ja Aamulypsyn taajuuksilla ja Iltalehden sivustolla. Myös mediaosumia saimme mukavan määrän malliston julkistuksen tiimoilta. Tällä hetkellä vasta saamme tuloksia kasaan kampanjasta, joten emme vielä osaa niistä tarkemmin kertoa, mutta aiempina vuosina maksalaatikkopäivän toimenpiteet ovat tuoneet hyvän myyntipiikin kampanjaviikolle, ja uskomme, että tämä vuosi ei tee siihen poikkeusta.
– Yhtenä tavoitteena on ollut myös osallistaa ihmisiä ja tehdä tästä koko Suomen yhteinen juttu. Siinä on erityisesti tänä vuonna onnistuttu loistavasti, sillä sosiaalinen media on täyttynyt maksalaatikkoaiheisista "postauksista" sekä kauppojen että yksittäisten ihmisten toimesta.
Kampanja liittyy siis Saarioisten lanseeraamaan maksalaattikkopäivään, joka oli 10. lokakuuta. Aiempina vuosina suomalaisyritys on kampanjoinut eri keinoin maksalaatikkopäivän ympärillä. Saarioinen on muun muassa maistattanut maksalaatikkoa ulkomailla ja järjestänyt maksalaatikkovaalit, jossa ratkottiin, pitääkö tuote syödä rusinoiden kera vai ei.
Sosiaalinen media on täyttynyt maksalaatikkoaiheisista "postauksista" sekä kauppojen että yksittäisten ihmisten toimesta.
Mistä tämän vuoden kampanjaidea sitten syntyi? Saarioiselta kerrotaan, että Linnonmaa haluttiin mukaan, koska hän on “Suomen tunnetuin maksalaatikkofani”.
– Tänä vuonna lähdimme miettimään, mikä voisi olla suurin kunnianosoitus, jonka Jaajo voisi lempiruoallensa tehdä. Sellainen kunnianosoitus, jonka voisi jakaa kaikkien muidenkin maksalaatikon ystävien kanssa. Siitä syntyi ajatus vaatemallistosta. Ja kun löysimme toteuttavaksi tahoksi suomalaisen ja vastuullisen Pure Wasten, olivat reseptin ainekset niin sanotusti kasassa.
Linnonmaan mukaan saaminenkaan ei tuottanut ongelmia.
– Jaajoa ei tarvinnut lainkaan suostutella kampanjaan, vaan hän oli heti mukana tässä innostavan hulluhkossa ideassa.