Unsplash/John Schnobrich
Mainonta

Miten tehdään tehokasta natiivimainontaa? – Asiantuntijat painottavat näitä pointteja

5.2.2021 9:35
Toni Rajamäki
Tehokas natiivimainonta puhuttelee lukijaa.

Natiivimainonnan suosio on kasvanut viime vuosina rajusti, ja sitä pidetään nykyään monissa yrityksissä tärkeänä osana sisältöstrategiaa. Parhaimmillaan se on äärimmäisen tehokas digimarkkinoinnin keino, mutta siinä onnistuminen on oma taitolajinsa.

Natiivimainonnan ammattilaiset, Netprofilen perustaja Christina Forsgård ja Readpeakin perustaja Tomas Forsbäck, kertoivat MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin jokaviikkoisessa Aamukahviseura-keskustelussa, mitkä ovat hyvän natiivimainonnan tärkeimmät lähtökohdat.

Keskustelussa nousi esiin etenkin se, että natiivimainonnan aloittamiseen ei tarvita suuria panostuksia. Keskeisin tekijä on hyvä sisältö, ja ensimmäinen tärkeä muistettava asia on rohkea kohdentaminen.

– Ensiksi pitää miettiä, kenelle tehdään. Segmenttiä valitessa täytyy olla rohkea. Käytän esimerkkinä tamperelaisia äitejä. He ovat Tampereella ja ovat äitejä, mutta mainontaa tehdessä täytyy miettiä rohkeasti, mitä heidän elämässään on ja millainen fiilis heillä on, avaa Forsgård.

Forsbäck muistuttaa, että jokaisesta kohderyhmästä löytyy lukijoita.

– Ei ole aihetta tai toimialaa, joka ei jotain kiinnostaisi. Riippumatta siitä, mikä firma on kyseessä, aina löytyy kiinnostuneita, hän kertoo.

Rohkean kohdentamisen lisäksi ajankohtaisuus on tärkeää natiivimainonnassa.

– Se on aina kova juttu. Pitää miettiä, miksi juuri nyt mainostetaan? Jos mainoksessa käyttää seksiä, valtaa, väkivaltaa tai rahaa, niin ihan varmasti osuu, Forsgård naurahtaa.

Forsbäckin mukaan mainoskampanjan onnistuminen on paljolti kiinni myös niin sanotuista nostoista eli mainoksen pääkohdista, jotka tuodaan esiin heti uutisvirrassa ja jotka kiinnittävät lukijan huomion.

– Sillä on iso merkitys koko kampanjan onnistumisen kannalta. Sitten täytyy muistaa, että eri nostot toimivat eri medioissa. Esimerkiksi Ilta-Sanomissa voi toimia erilaiset nostot kuin jossain paikallislehdessä. Siksi aina kannattaa miettiä eri nostoversioita, muistuttaa Forsbäck, jonka mukaan natiivimainonta on yksi parhaista tavoista tehostaa sisältömarkkinointia, etenkin B2B-puolella.





MAINOS