Kolumni

Moni työelämän kakku päältä turhan kaunis – myös osaajapulan kourissa kärvistelevä teknologia-ala

25.4.2022 8:30
Minna Ruusuvuori
Työnantajalta vaaditaan arvojen mukaista käytännön toimintaa sekä arvostavaa, suoraselkäistä ja ihmiskeskeistä johtamista, kirjoittaa Minna Ruusuvuori.

Julkaisimme Ulla Jonesin ja Liisa Holman kanssa podcastin, joka kertoo työelämän vaietuista tarinoista perässä suljettujen ovien takaa. Viikko julkaisustaan podi oli noussut hämmästyttävästi yhdeksi Spotifyin kuunnelluimmista podcasteista Suomessa, ja keskustelu LinkedInissä käy vilkkaana. Aihe selkeästi koskettaa todella monia. 

Haastattelimme podcastia varten yli 60 työpaikastaan lähtenyttä henkilöä, jotka halusivat jakaa lähtemisen taustalla olevia syitä anonyymisti. Joukossa oli myös merkittävä määrä teknologia-alan edustajia. Totuuden nimissä on sanottava, että itselleni alalla pitkään toimineena tarinoiden määrä oli hienoinen yllätys. Onhan alamme on tunnetusti se, jossa hyvää kulttuuria alleviivataan, henkilöstöeduilla kilpaillaan ja osaajia houkutellaan lukemattomin keinoin. 

Valitettavasti vaikuttaa siltä, että myös tekkibisneksessä turhan moni kakku on kuorrutettu liian kauniiksi. Tarinoita teeman tiimoilta riittää, ja moni niistä vetää kieltämättä sanattomaksi. Tai sanotaan se nyt ääneen – suoraan sanottuna hemmetin vihaiseksi.

”Asiakkuudet jaettiin uusiksi tiimistä lähteneen henkilön jäljiltä. En saanut niistä merkittävintä sillä perusteella, että olen nainen.” 

”Katsoin just eilen YouTubesta yhden jenkkinaisen järkyttäviä urahetkiä ja huonoa johtamista koskevan videon. Mietin koko ajan, että olen nähnyt oman uran aikana PALJON pahempaa ja että onko tuo nyt jonkun mielestä niin huono kokemus, ettei siitä pysty puhumaan itkemättä. Se, että ”väheksyin” toisen kokemusta, herätti siihen, että ehkä katson liian ymmärtäväisesti sellaista johtamista, jota ei missään nimessä tarvitse hyväksyä, saati ymmärtää.”

”Talo on pullollaan ihmisiä, jotka eivät näe mitään ongelmaa siinä, että asiakasarvon tuottamisen sijaan aikaa käytetään sisäiseen tappeluun, laskutusasteen maksimointiin keinoja kaihtamatta tai lippulappujen ja excelien täyttämiseen.”

Vaikka suuri osa meistä teknologia-alan ihmisistä viihtyy työssään ja voi hyvin, turhan moni ei voi – ja yksikin on liikaa. Ihmiset näyttävät kärsivän erityisesti huonosta tai osaamattomasta johtamisesta, epäasiallisesta, jopa syrjivästä kohtelusta sekä yritysten ääneen sanoitettujen arvojen vastaisesta arjen toiminnasta.

MAINOS

Teknologia-alan haasteet kulminoituivat keskustelujen perusteella erityisesti kokemukseen yksin jäämisestä kaiken itseohjautuvuuspuheen keskellä. Itseohjautuvuus on ajatuksena hieno, mutta voi ajaa ihmiset pahimmillaan uupumukseen. Työntekijän näkökulmasta keskeinen haaste on yksilön vastuu, josta syntyy helposti ajatus, että on työntekijän vika, jos hän ei suoriudu tai viihdy työssään. 

Menestyksekäs itseohjautuva organisaatio pohjautuu selkeään visioon ja suuntaan, joka toimii kompassina toiminnan priorisointiin. Mikäli yrityksen visio ja prioriteetit eivät ole selkeät, organisaatio rakenteeltaan siiloutunut ja tavoitteiltaan pirstoutunut, voi tilanne tuntua yksilötasolla musertavalta. Ihminen ei tiedä suuntaa eikä koe selkeitä onnistumisen tunteita työssään, ja lopulta riittämättömyyden tunne voi olla ylitsepääsemätön. 

Menestyksekäs itseohjautuva organisaatio pohjautuu selkeään visioon ja suuntaan, joka toimii kompassina toiminnan priorisointiin.

Monen tekkitoimijan arjessa työn tekeminen tapahtuu erilaisissa monitoimittajatiimeissä ja/tai asiakkaan tiloissa. Pahimmillaan ihminen voi jopa unohtua toimeksiantajan hoteisiin, eikä tämä välttämättä arjessaan kohtaa oman organisaationsa kulttuuria lainkaan. Oman talon toimitatavat voivatkin tuntua vieraalta asiakkaan toimeksiannon päätyttyä.

Hyvinvointia ajatellen on tärkeää luoda työntekijöiden arkeen yhteys omaan organisaatioon. Ihmiset haluavat kuulua tiimiin ja olla osa oman työkodin kulttuuria. Mutta se ei yksinomaan riitä. Työntekijäpitoon vaaditaan arvojen mukaista käytännön toimintaa sekä arvostavaa, suoraselkäistä ja ihmiskeskeistä johtamista. Sellaista, joka konkretisoi puheet arjen teoiksi ja kertoo yrityksen aidosti välittämisestä. 

Minna Ruusuvuori on pitkän linjan myynnin ja markkinoinnin johtamisen sekä B2B -asiakaskokemuksen ammattilainen. Pääosan urastaan hän on tehnyt ohjelmistoliiketoiminnassa. Tällä hetkellä hän toimii myynti- ja markkinointijohtajana teknologiakonsultointiyhtiössä. Minnan kolumnien näkökulmat liittyvät ihmiseen - asiakkaaseen ja työntekijään – myynnin, markkinoinnin ja kokemuksen keskiössä. Aiheita siivilöidään toisinaan designin, liiketoiminnan ja teknologian näkökulmista.

MAINOS
MAINOS