Inklusiivisuus oli tämän vuoden Cannes Lions -festivaaleilla aiheena useassa puheenvuorossa. Lavoilla kuultiin puhetta markkinoinnista liittyen muun muassa vammaisiin, seksuaalivähemmistöihin ja ihonväriltään tummempiin ihmisiin.
”Tulevaisuuden markkinointi on innovatiivista”, julisti tiistaina Googlen Head of Brand Accessibility KR Liu.
"Muista ottaa tiimiin mukaan myös niitä, jotka edustavat samaa etnistä ryhmää kohderyhmäsi kanssa."
Hän muistutti, että jos brändi ei panosta inklusiiviseen suunnitteluun, menettää se bisnesmahdollisuuksia ja rahaa. Yli miljardi ihmistä elää jonkinlaisen vamman kanssa.
”Kyse ei ole vain inklusiivisen markkinoinnin sosiaalisista vaikutuksista. Kyse on myös bisneksestä ja siitä, että tekemällä inklusiivista markkinointia teet yrityksestäsi innovatiivisen ajatusjohtajan”, Liu sanoi.
Yksi festivaalin avanneista puheenvuoroista koski sitä, millaisia mahdollisuuksia monimuotoisuuden huomioiminen markkinoinnissa tarjoaa brändeille. Lavalle puhumaan noussut Jonhson & Johnsonin globaalin, strategisen markkinoinnin päällikkö Freddie Williams muistutti, että kun markkinoinnin kohderyhmänä ovat ihonväriltään tummemmat ihmiset, on tärkeää ottaa selvää kohderyhmästä ja sen tarpeista.
”Ota selvää! Keskustele kohderyhmäsi kanssa. Ja muista ottaa tiimiin mukaan myös niitä, jotka edustavat samaa etnistä ryhmää kohderyhmäsi kanssa”, Williams sanoi.
Festivaaleilla kuultiin puheenvuoroja myös muun muassa LGBTQ+-kohderyhmälle suunnattavasta markkinoinnista.