MTV Oy
Brändit

Telia on saanut ison hyödyn MTV-kaupasta – teleoperaattori ottaa yhä suurempaa jalansijaa sisältöbisneksessä

16.2.2021 9:10
Toni Rajamäki
MTV siirtyi yrityskaupassa Telia Companylle vuonna 2019.

Teleoperaattori Telia kertoo hyötyneensä merkittävästi reilun vuoden takaisesta yrityskaupasta, jossa Telia Company osti MTV Oy:n omistaneen mediayhtiö Bonnier Broadcastingin. Telialle siirtyi kaupassa myös suoratoistopalvelu C More, jonka hallinnointi pysyi kuitenkin MTV:llä.

Telia on onnistunut kaupan ansiosta vahvistamaan sisältömarkkinointiaan Suomessa, sanoo Telia Finlandin toimitusjohtaja Heli Partanen. Hän kertoi maanantaina Telian ja MTV:n tiedotustilaisuudessa, että kuluttajat viettivät viime vuonna ison osan mobiililaiteajastaan MTV:n kanavissa.

– Kuluttajat käyttivät mobiililaitteita keskimäärin kaksi tuntia per päivä, ja siitä ajasta 41 minuuttia kului MTV:n sisältöjen parissa, Partanen kertoi.

Telian rooli sisältöbisneksessä korostuu jatkossa entisestään, sillä C Moren liiketoiminta siirtyy MTV:ltä Telian haltuun. MTV vastaa kuitenkin edelleen suoratoistopalvelun sisällöstä. MTV keskittyy jatkossa yhä vahvemmin Total TV -mainosratkaisujen, tv-kanavien, sisältöjen sekä maksuttoman mtv-palvelun kehittämiseen.

Partasen mukaan Telian, MTV:n ja C Moren asiakasmäärät ovat kasvaneet. Telian ja MTV:n yhteisasiakkuudet kasvoivat viime vuonna 116 prosentilla. C More puolestaan on nopeiten kasvava suoratoistopalvelu Suomessa. Sen tilausmäärä kasvoi viime vuonna 53 prosentilla.

– C Moressa on erottuva sisältö, ja tänä vuonna teemme lisää isoja satsauksia etenkin draamasisältöihin, jotka ovat todella suosittuja. Lisäksi urheiluoikeuksilla on merkittävä rooli.

– MTV puolestaan on Total TV -puolella johtava tekijä Suomessa. Pystymme hyödyntämään heidän vahvaa sisältöosaamistaan kaikilla alustoilla. Lisäksi pystymme yhdistämään vahvan analytiikkaosastomme heidän sisältöosaamisen kanssa, joten tulemme näkemään mielenkiintoisia kokonaisuuksia, Partanen lupaa.

MTV:n ja Telian yhteistyö on poikkeuksellinen Suomessa. Partasen mukaan vuonna 2019 nähty yrityskauppa oli kuitenkin looginen veto Telialta.

– Jos olisimme päättäneet lähteä tyhjästä sisältöbisnekseen isosti mukaan, olisi tällaisen kyvykkyyden rakentaminen ollut järisyttävän iso duuni. Molemmilla firmoilla on omat vahvuutensa, ja MTV:llä se on mainosliiketoiminta sekä tavoittavuus. Vahvuuksien taustalla on tietenkin vahva sisältöosaaminen.

MAINOS
MAINOS
MAINOS