Kuluttajan on vaikea tunnistaa sitä, ovatko eri tuotteet valmistettu vastuullisesti. Muotiverkkokauppa Ivalo.com lanseerasi tänään uuden työkalun, jossa vastuullisuutta tarkastellaan kahdeksalla eri osa-alueella.
Ivalo.com 360 -vastuullisuusvalidoinnissa arvioitavat alueet ovat työolot ja palkkaus, ympäristövaikutukset, materiaalit ja kuidut, läpinäkyvä tuotantoketju, kiertotalous ja kestävä design, yhdenvertaisuus ja inkluusio, sitoumukset ja käytännöt sekä vastuullinen verkkokauppa. Validoitavia datapisteitä on yhteensä noin 250.
– Vastuullisuuden eri osa-alueiden voimasuhteiden ja tuoteryhmän erityispiirteiden ymmärtäminen on olennaista, kun eri brändejä vertaillaan keskenään. Ivalo.com 360 -validointiprosessi ottaa kokonaisvaltaisesti huomioon koko yrityksen arvoketjun ja pystyy arvioimaan eri tyyppisten tuotteiden vastuullisuutta. Tämä helpottaa ja nopeuttaa kuluttajan tekemää vertailua, Ivalo.comin vastuullisuusjohtaja Outi Pyy kommentoi tiedotteessa.
Ivalo.comin vastuullisuusvalidointi antaa kuluttajalle mahdollisuuden löytää omia arvojaan ja motiivejaan vastaavia yrityksiä ja niiden tuotteita. Toiselle esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen minimointi on tärkeä asia, toiselle taas oikeudenmukaiset työolot.
Verkkokaupan tiedotteessa muistutetaan, että EU on puuttumassa kuluttajaa harhauttavaan viherpesuun direktiiviehdotuksella ympäristömainonnasta. Kattavan ja yhdenmukaisen sääntelyn luominen vie kuitenkin aikaa.
Työkalu onkin jo herättänyt kansainvälistä kiinnostusta, ja sen on ottanut käyttöön yli 130 muotibrändiä 16 eri Euroopan maassa.