Alexandrian toimitusjohtaja Jan Åkesson. Kuva: Alexandria
Viestintä

Myös niskaan saatu kura julki – pankkiiriliike Alexandria valitsi rohkean tavan käyttää asiakaspalautteita viestinnässään

29.11.2024 10:17
Mikko Perttunen
Yrityksen verkkosivuilla on julkaistu valikoimatta niin risut kuin ruusut.

Pankkiiriliike Alexandria on päättänyt julkaista kaikki saamansa asiakaspalautteet viimeisen puolentoista vuoden ajalta verkkosivuillaan.

– Tiettävästi kukaan ei ole tehnyt vastaavaa Suomessa, Alexandrian toimitusjohtaja Jan Åkesson arvelee tiedotteessa.

Tyypillistä onkin, että yritysten verkkosivuilla nostetaan esiin hehkuttavia palautteita, mutta saatuja negatiivisia palautteita tuodaan julki harvemmin – toki esimerkiksi verkkokauppojen tuotearvioissa. Alexandrian julkaisemat palautteet koostuvat niin kirjallisista kuin numeerisista palautteista.

Vuosien sijoittamisen jälkeen tuotto on olematon. Rahat olleet lähinnä vain säilössä. Pankin rahastoissa sijoitus huomattavasti parempi (Alexandrian saama asiakaspalaute)
MAINOS

Alexandrian julkaisemista asiakaspalautteista ei voi tunnistaa palautteen kirjoittajaa. Palautteet vaihtelevat jäsennellyistä arvosteluista parin sanan mittaisiin palautteisiin. Palautteita voi myös suodattaa esimerkiksi valitsemalla näkyviin vain huippupalautteet tai kaikkein huonoimmat.

Sijoitus- ja varainhoitoalalla on Åkessonin mukaan totuttu olemaan avoimia talouden suhteen, mutta asiakkaista tai heidän kokemuksistaan ei juurikaan puhuta.

– Kyse on koko alan maineesta. Hiljaisuus asiakkaiden tyytyväisyydestä voi pahimmillaan jättää tilaa turhille väärinkäsityksille ja ennakkoluuloille. Me haluamme muuttaa tätä suuntaa ja kertoa suoraan, mitä mieltä asiakkaat meidän palveluistamme ovat, Åkesson sanoo.

Asiamme on aina hoidettu luotettavasti, paneutuen ja arvostaen, vaikka kyseessä ei ole suuri varallisuus (Alexandrian saama asiakaspalaute)

Alexandrialla on keskimäärin 70 000 asiakaskohtaamista vuodessa ja palautetta tulee vuosittain noin 10 000 asiakkaalta.

– Yli 90 prosenttia palautteesta on positiivista. Sen nojalla voimme hyvin julkaista kaikki loputkin palautteet. Asiakkaat ovat ilmeisen tyytyväisiä, mutta suomalaisten tapa osoittaa tyytyväisyyttä on tunnetusti melko hillitty, Åkesson sanoo.

MAINOS