Myynnissä mediaanipalkka kasvoi viime vuonna 4 prosenttia verrattuna vuotta aiempaan ja ylitti nyt 6 000 euron rajan. Markkinoinnin palkat sen sijaan nousivat vain 2 prosenttia, ja palkkakehitys jäi jälkeen kevään 2024 yleiskorotuksesta, joka oli 2,5 prosenttia. Markkinointipainotteisissa tehtävissä mediaanipalkka oli 4 080 euroa.
Tiedot selviävät Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n tuoreesta palkkatutkimuksesta.
Myyjien parempaan ansiotasoon vaikuttaa suuresti se, että myynnissä tulospalkkiojärjestelmät ovat yleisempiä ja markkinoijille maksetaan edelleen tyypillisemmin kiinteää palkkaa.
– Vuotta aiemmassa tutkimuksessamme yhä useampi markkinoija sai jo bonuksia, mutta nyt positiivinen kehitys näyttää pysähtyneen. On ensiarvoisen tärkeää, että myös markkinoijat pääsevät mukaan kannustinjärjestelmiin ja näin paremmille ansioille, MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki kertoo tiedotteessa.
Miehet saivat keskimäärin 660 euroa enemmän palkkaa kuukaudessa.
Miehet saivat keskimäärin 660 euroa enemmän palkkaa kuukaudessa. MMA:n mukaan sukupuolten välinen palkkaero on kaventunut, mutta on edelleen valtava.
Myynnissä naisen euro on nyt 0,87 euroa, kun se vuonna 2023 oli 0,82 euroa, ja markkinoinnissa 0,93 euroa eli huomattavasti enemmän kuin vuonna 2023, jolloin luku oli 0,85 euroa.
Miesten palkat ovat kasvaneet myynnissä 3,3 prosenttia, mutta naisten palkat jopa 9,3 prosenttia. Markkinoinnissa naisten palkat ovat niin ikään nousseet keskimääräistä enemmän, 2,9 prosenttia.
− Raju pettymys on, että naisten palkat ovat yhä perusteetta huomattavasti pienemmät kuin miehillä. Saimme tutkimukseemme lähes 3 000 vastausta, mikä antaa kiistatonta näyttöä alan palkkauksen ongelmakohdista. Palkkatasa-arvon edistämiseen tarvitaan edelleen määrätietoista työtä, Hovinmäki painottaa.
Koulutustasollakaan ei voi selittää eroja palkkauksessa, sillä myynnissä Tilastokeskuksen datan mukaan ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden sukupuolten välinen palkkaero on 1 233 euroa ja toisen asteen tutkinnon suorittaneiden keskuudessa 1 111 euroa kuukaudessa.
MMA:n palkkatutkimuksen toteutti Aula Research Oy sähköisellä kyselyllä 7..–26. tammikuuta 2025. Siihen vastasi yhteensä 2 709 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista, joista 2 543 työskenteli koko vuoden 2024 täyspäiväisesti toisen palveluksessa.
Tutkimuksessa tutkittiin eri tekijöiden vaikutusta bruttokuukausituloihin. Tarkasteltavat muuttujat olivat: sukupuoli, maakunta, työkokemus vuosina, työtehtävien vaativuustaso, työn painottuminen myyntiin tai markkinointiin, työnantajan päätoimiala sekä palkanmaksussa sovellettava palkkamalli.
Vastaajista 69 prosenttia tavoitettiin MMA:n jäsenrekisterin kautta. Tutkimusaineiston keruuseen osallistuivat myös Markkinointi- ja Myyntikollektiivit, Marketing Finland ja IAB Finland.