Kolumni

Myynnissä houkuttaa positiivisuus

14.1.2025 10:22
Karolina Karlsson
Myynnin opinnoissa oppimisen vauhti ja vastaantulevien haasteiden määrä on huumaava, kirjoittaa Karolina Karlsson.

Olen alanvaihtaja ja aikuisopiskelija. Tulen alalta, jolla vallitsee itse ristimäni ei mitään -mentaliteetti. Ei ole rahaa, resursseja, työntekijöitä, urakehitystä tai henkilöstön pysyvyyttä. En halua, että tätä sekoitetaan itse työn mielekkyyteen tai tärkeyteen – rakastin alaa ja työtä, jota tein. Olosuhteet tuon työn tekemiseksi eivät vain olleet kovin otolliset. 

Kun sitten tulin Haaga-Heliaan, shokki oli melkoinen. Muistan edelleen sen myynnin kurssin, joka avasi oven aivan toiseen maailmaan. Yhtäkkiä kaikkea tuntui olevan. Mahdollisuuksia, resursseja, ja ennen kaikkea positiivinen onnistumisen ilmapiiri. Tunne oli huumaava. Olisiko mikä tahansa mahdollista? Jäin koukkuun ja olen ottanut myynnin kursseja yksi toisensa jälkeen.

Aika moni asia on sen jälkeen ollut mahdollinen.
MAINOS

Aika moni asia on sen jälkeen ollut mahdollinen. Olen ollut järjestämässä kansainvälistä myyntikilpailua, johon osallistui yli 80 kilpailijaa 12 eri maasta. Olen paraikaa mukana järjestämässä korkeakoulumme vuoden suurinta rekrytointitapahtumaa, johon odotetaan yli 30 eri yritystä ja noin 800 opiskelijaa. Ja juuri nyt olen tehnyt tämän, julkaissut ensimmäisen oman kolumnini alan lehdessä.

Kaiken tämän lisäksi olen päässyt lukuisiin eri tapahtumiin, tilaisuuksiin ja kokouksiin, joissa olen voinut aistia aivan mahtavaa tunnelmaa. Se on syntynyt tarjotuista mahdollisuuksista ja valetusta uskosta. ”Paljon on itsestä ja omasta tekemisestä kiinni”. ”Etenemään pääsee, jos on valmis näkemään vaivaa”. En ole kumpaakaan teesiä päässyt vielä testaamaan työelämässä, mutta näin meille on väitetty, ja se on todella mukaansa tempaava ajatus.

Isoja haasteita tulee vastaan kuin liukuhihnalla.

Yleinen ilmapiiri koulussa ja erityisesti myynnin opinnoissa on se, että meidän halutaan onnistuvan. Meille tarjotaan mahdollisuuksia, ja menestymiseen kannustetaan. Isoja haasteita tulee vastaan kuin liukuhihnalla, ja yritän poimia niistä mahdollisimman monta, ennen kuin valmistuminen tulee vastaan. Silti en ehdi kokeilla ja yrittää kaikkea, ja se on näiden opintojen suurin tragedia. Mielestäni se on aivan mahtava tragedia, enkä vaihtaisi sitä mihinkään muuhun. 

Välillä tulee myös mokattua, ja jotkut haasteet saa todeta haukkaamisen jälkeen liian isoiksi. Huippuhienoa on se, että niistä ei jää paha maku suuhun. Kurssit ovat turvallinen paikka mokata, ja ainakin oppimiskäyrä on ollut jyrkkä. Se on yksi asioista, joihin en ole tottunut vieläkään. Se, kuinka huimaa vauhtia oma osaaminen menee eteenpäin siitä huolimatta, että oikeaan, työelämässä riittävään tietotaitoon onkin vielä matkaa.

Ja kaikkein parhaita hetkiä ovat ne, kun tajuaa, että oman, uuden osaamisensa voi tavalla tai toisella viedä sen vanhan elämän avuksi. Kun tajuaa, että uudella taidolla ja osaamisella voi auttaa ohjaamaan rahaa, resursseja ja positiivista nostetta sinne, missä niitä ei tarpeeksi paljon vielä ole. Silloin uusi ja vanha puoli minussa lyövät kättä, ja hetken aikaa tuntuu siltä, että olen todella saanut jotain aikaiseksi.

B2B-myynti on vaativaa asiantuntijatyötä, joka vaatii liiketoiminnan laaja-alaista ymmärrystä. Suomessa myynti on yksi vähiten arvostetuista työtehtävistä. Myyntiä on koulutettu korkeakoulutasolla vasta verrattain lyhyen aikaa. Kirjoittajat ovat B2B-myynnin ammattilaisia, tutkijoita, opettajia ja opiskelijoita. Tämän kolumnin on kirjoittanut Haaga-Helian tietojenkäsittelyn tradenomi- ja UI/UX-suunnittelun opiskelija Karolina Karlsson, jonka myynnin opinnot ovat tempaisseet mukaansa yhä pahemmin.