MAINOS: Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Korkeakouluopiskelijat mittelöivät huhtikuussa jo yhdettätoista kertaa Best Seller Competition -myyntikilpailussa Suomen parhaan myyjän tittelistä. Voiton vei 21-vuotias Aurora Korjus, joka hurmasi yleisön perusteellisella valmistautumisellaan sekä olemalla oma itsensä. Auroraa kiehtoo myynnissä sen jännittävyys ja mahdollisuus nähdä tekemänsä työn tulos.
Aurora Korjus opiskelee Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMKissa myynnin ja markkinoinnin erikoistumisalan tradenomiksi, suorittaa työharjoittelua levy-yhtiössä sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin parissa sekä työskentelee EasyParkin asiakaspalvelussa muutamana päivänä viikossa. Miten ihmeessä Auroralla riittää aika kaikkeen tähän?
– Kaiken yhdistäminen on ollut mahdollista, koska käyn korkeakouluopintojani monimuotototeutuksena, mikä on todella itsenäistä. Myös harkassa voin tehdä työjuttuja mihin kellonaikaan tahansa. Nyt keväällä oli kuitenkin hieman enemmän haasteita, kun soppaan lisättiin vielä Emma Gaalalle somesisällön tuottaminen ja Best Seller Competition. Siinä vaiheessa alkoi vuorokaudesta loppua melkein tunnit kesken, Aurora naurahtaa.
Kova kiire ei Auroraa kuitenkaan lannistanut, sillä hän nappasi upealla suorituksellaan itselleen ensimmäisen sijan kovatasoisessa Best Seller -kilpailun finaalissa. Kilpailun pyrkimyksenä on nostaa sekä myynnin että myynnin koulutuksen arvostusta yhteiskunnassa, minkä vuoksi myös Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on ollut yhteistyökumppanina mukana alusta saakka. Kilpailuun osallistui yhteensä 24 kilpailijaa Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta, Turun ammattikorkeakoulusta, Tampereen ammattikorkeakoulusta sekä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta.
Kilpailun varrella Auroran suurin oivallus on, että myynti ja markkinointi kulkevat käsi kädessä. Molemmat tähtäävät samaan päämäärään: myyntiin. Sekä myynnin että markkinoinnin ymmärryksestä on hyötyä, vaikka tekisi työkseen vain toista.
– Lähdin opiskelemaan myyntiä ja markkinointia sillä ajatuksella, että markkinointi on se oma juttu ja myynti tulee vain siinä sivussa. Olen kuitenkin saanut huomata, että myyminen on tosi jännittävää! Siinä pääsee kohtaamaan ihan vieraita ihmisiä ja etsimään heille sopivia ratkaisuja. Lisäksi myynnissä kiehtoo se, miten tulos näkyy usein saman tien. Myyntityössä tietää tasan tarkkaan, että jos tekee myyntiä, saa tuloksia, Aurora pohtii innoissaan.
Kilpailussa opiskelijat myivät kiireiselle asiakkaalle pääsponsorin Lime Technologiesin CRM-järjestelmää roolipelitilanteessa, jossa opiskelijat eläytyivät B2B-ratkaisumyyjän rooliin. Aurora uskoo, että kilpailumenestyksessä auttoi hänen monipuolinen esiintymistaustansa: hän on soittanut pianoa, harrastanut laulua ja tanssia, esiintynyt parissa musikaalissa sekä työskennellyt tanssinopettajana.
– Itse esiintyminen tai tilanteen kuvaaminen eivät edes erityisesti jännittäneet. Lähinnä minua huolestutti, pystyisinkö muistamaan kaiken. Kyllä se vain on niin, että pienen jännityksen alaisena pääsee parhaisiin tuloksiin.
Esiintymistaustansa lisäksi Aurora tuumii, että perusteellisella valmistautumisella sekä uskalluksella olla oma itsensä pötkii pitkälle.
– Kun on oma itsensä, voi hurmata asiakkaan ainutlaatuisella olemuksellaan. Jos yrittää liikaa olla jotain muuta kuin on, sen kyllä huomaa ihmisestä nopeasti. Lisäksi on tärkeää olla perusteellisesti valmistautunut.
Aurora oli varustautunut finaaliin tekemällä yksityiskohtaisen käsikirjoituksen. Hän halusi olla varautunut kaikkeen, jotta hän pystyisi tilanteesta riippumatta viemään myyntitilanteen onnistuneesti loppuun saakka.
Aurora kokee olevansa tuloshakuinen ihminen, miksi myyntityö sopiikin hänelle.
– Uraorientoituneet ihmiset voivat viehättyä myynnin mahdollisuuksista, sillä myynnissä pääsee kehittymään koko ajan lisää. Mahdollisuudet ovat loputtomat, sillä aina voi oppia uusia tapoja kohdata ihmisiä ja saada kauppa maaliin. Jokainen kokemus tarjoaa tilaisuuden kasvaa.
Auroran mielestä kehittymisessä on tärkeää hyvät välit työkavereihin, mikä mahdollistaa vertaispalautteen saamisen ja kollegalta oppimisen.
– Myyjän kannattaa olla utelias ja pitää silmät sekä korvat auki. Kun tarkkailee, miten kollegat toimivat ja asiakkaat käyttäytyvät, pystyy poimimaan pieniä uusia juttuja omaan työhönsä. Kannattaa myös pyytää suoraa palautetta. Raikkaista silmistä on aina hyötyä.
Auroran mielestä myynnin arvostamisen eteen pitäisi tehdä vielä paljon duunia.
– Usein myyntityö nähdään sellaisena ”äh taas joku ärsyttävä puhelinmyyjä soittaa, ei jaksa vastata”-meininkinä. Myyjiin saatetaan suhtautua jopa ilkeästi. Ihmisten päähän pitäisi saada iskostettua, että myynti on paljon muutakin kuin vain tyrkyttämistä. Kyseessä on kunnon ammatti.
Aurorallekin on tullut yllätyksenä, miten monipuolinen ala myynti on. Myyntityössä on mahdollisuus päästä hyviin tienesteihin. Lisäksi pitää nähdä todella paljon vaivaa, jotta voisi kasvaa huippumyyjäksi.
– Monia kiehtoo myynnissä se, että siinä omalla panoksellaan voi vaikuttaa. Jatkuva palaute, aallonharjalla pysyttely sekä asiakasymmärrys ovat myynnin ytimessä, sillä huippumyyjän on kyettävä muuntautumaan ja näkemään asiakkaansa henkilökohtaiset tarpeet, Aurora kiteyttää silmät tuikkien.
Kirjoittaja Juuli Hiltunen työskentelee MMA:lla markkinoinnin ja viestinnän suunnittelijana.
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on alan oma etujärjestö. Tarjoamme myynnin ja markkinoinnin eturintaman tekijöille välineitä, jotka auttavat menestymään: tietoa, turvaa ja hyvinvointia.
Meillä on parhaillaan käynnissä kampanja, jonka aikana saat yhteensä 66 euron alennuksen loppuvuoden jäsenmaksueristämme. Tarjouksemme koskee myös työttömyyskassan jäsenyyttä.