MarkkinointiUutisten ja tutkimustoimisto IROResearchin tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat kasvattaneet pandemia-aikana etenkin kolmen somepalvelun käyttöä.
Selvityksen mukaan vain 24 prosenttia suomalaisista ei ole kasvattanut minkään somekanavan käyttöä. Kolme prosenttia ei osannut vastata mitään.
Eniten on kasvatettu YouTuben käyttöä. Näin sanoo joka viides vastaaja. Kolmen kärkeen pääsivät myös Facebook (19 prosenttia) ja Instagram (15 prosenttia). Muut somekanavat eivät yltäneet kymmeneen prosenttiin.
1. YouTube (20 prosenttia vastaajista)
2. Facebook (19)
3. Instagram (15)
4. TikTok (9)
5. Twitter (3)
6. Snapchat, Pinterest ja LinkedIn (jokaisella 1 prosentti)
Kolme prosenttia vastaajista valitsi vaihtoehdon “jonkin muun”. Mainintoja saivat Twitch ja Tumblr.
Naisten ja miesten välillä saatiin odotettuja tuloksia IROResearchin toteuttamassa kyselyssä: miehet ovat kasvattaneet eniten YouTuben käyttöä, naiset puolestaan Instagramin ja Facebookin. Miehistä joka neljäs kertoo lisänneensä YouTuben käyttöä viimeisen kahden vuoden aikana, kun taas naisista samaa sanoo 15 prosenttia. Naisista 21 prosenttia on lisännyt Instagramin käyttöä, ja miehistä samaa sanoo vain kahdeksan prosenttia.
Facebookin kohdalla kasvuluvut ovat melko samanlaisia. TikTokin suhteen naiset ovat olleet aktiivisempia, sillä heistä 11 prosenttia on lisännyt hittipalvelun käyttöä, kun miehistä näin on tehnyt vain kuusi prosenttia.
1. Instagram ja Facebook (molemmilla 21 prosenttia)
2. YouTube (15)
3. TikTok (11)
4. Twitter, Snapchat ja Pinterest (kaikilla kaksi prosenttia)
5. LinkedIn (1)
1. YouTube (25)
2. Facebook (18)
3. Instagram (8)
4. TikTok (6)
5. Twitter (5)
6. Snapchat, Pinterest ja LinkedIn (kaikilla yksi prosentti)
Myöskään ikäluokkavertailu ei anna isoja yllätyksiä. 18–24-vuotiaista jopa 99 prosenttia sanoo kasvattaneensa somen käyttöä pandemia-aikana, ja 25–34-vuotiaista samaa sanoo 95 prosenttia. Mitä vanhempaan ikäluokkaan mennään, sitä vähemmän somen käyttöä on kasvatettu. Yli 65-vuotiaista käyttöä on kuitenkin lisännyt 57 prosenttia, joten rajua kasvua on nähty jokaisessa ikäluokassa.
18–24-vuotiaissa on lisätty eniten TikTokin käyttöä. Näin on tehnyt joka kolmas heistä. 25–34-vuotiaissa TikTok jäi toiseksi 17 prosentin osuudellaan, kun kärkipaikan nappasi Instagram, jonka käyttöä on ikäluokassa kasvattanut joka neljäs vastaaja.
Yli 55-vuotiaat ovat kasvattaneet eniten Facebookin käyttöä. Näin on tehnyt 27 prosenttia ikäluokan vastaajista.
Mielenkiintoinen huomio on se, että vain yksi ikäluokka, 18–24-vuotiaat, on kasvattanut Snapchatin käyttöä, joten kuva- ja viestintäpalvelu ei ole saanut pandemiasta läheskään yhtä isoa hyötyä kuin kilpailijansa – ainakaan Suomessa.
18–24-vuotiaat: 1. TikTok (34 prosenttia kasvattanut), 2. Instagram (24), 3. YouTube (15)
25–34-vuotiaat: 1. Instagram (27), 2. YouTube (21), 3. TikTok (17)
35–44-vuotiaat: 1. YouTube (22), 2. Instagram (19), 3. Facebook(18)
45–54-vuotiaat: 1. YouTube (25), 2. Instagram (19), 3. Facebook (13)
55–64-vuotiaat: 1. Facebook (27), 2. YouTube (21), 3. Instagram (8)
+65-vuotiaat: 1. Facebook (27), 2. YouTube (16), 3. Instagram (4)
MarkkinointiUutiset ja IROResearch selvittivät myös, minkä medioiden käyttöä suomalaiset ovat kasvattaneet eniten pandemia-aikana. Televisio vei ykköspaikan, sillä television katselua sanoo kasvattaneensa 36 prosenttia vastaajista.
Toiseksi eniten on kasvatettu somen kulutusta (31 prosenttia kasvattanut) ja kolmanneksi eniten verkkomedioiden (18).
Vähiten on lisätty printtimedian käyttöä. Vain yksi prosentti sanoo lukevansa aiempaa enemmän printtilehtiä.
1. TV (36 prosenttia kasvattanut)
2. Some (31)
3. Verkkomedia (18)
4. Radio (6)
5. Printtimedia (1)
Eniten television katselua ovat lisänneet vanhemmat sukupolvet. Yli 45-vuotiaista noin puolet on kasvattanut television kulutusta, kun taas esimerkiksi 18–24-vuotiaista samaa sanoo vain seitsemän prosenttia. Nuoret ovat luonnollisesti panostaneet someen: 18–24-vuotiaista 72 prosenttia on lisännyt somen käyttöä, 25–34-vuotiaista 53 prosenttia.
Miesten ja naisten välillä ainoa merkittävä ero näkyy somen käytössä. Naisista 38 prosenttia sanoo lisänneensä somen käyttöä, kun taas miehistä samaa sanoo 21 prosenttia. Miehistä 40 prosenttia on lisännyt television käyttöä, naisista 33 prosenttia.
Lue myös:
Yli 60 prosenttia suomalaisista ärsyyntyy yritysten vastuullisuusviestinnästä vähintään joskus
Näissä somekanavissa suomalaiset haluavat mieluiten nähdä vaikuttajien kaupallisia yhteistöitä
MarkkinointiUutiset selvitti, mitä sosiaalisen median kanavia suomalaiset käyttävät päivittäin
Tutkimus toteutettiin IROResearch Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa, osana Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä. Tutkimuksen tilasi MarkkinointiUutiset.