Pandemia-aika on satanut sosiaalisen median kanavien laariin, kun ihmisillä on ollut aiempaa paremmat mahdollisuudet viettää aikaa kotona puhelimen ja tietokoneen ääressä. Melkein kaikki kanavat ovat hyötyneet muutoksesta – toiset enemmän, toiset vähemmän.
Suomalaismainostajia kiinnostaa tietenkin se, miten suomalaisten somekäyttäytyminen on muuttunut. Siksi MarkkinointiUutiset ja tutkimustoimisto IROResearch selvittivät, minkä kanavien käyttöä suomalaiset ovat lisänneet eniten viimeisen vuoden aikana.
Vastauksista erottuu etenkin yksi kanava muista, ja se on Instagram. 19 prosenttia vastaajista sanoo lisänneensä eniten IG:n käyttöä. Naisista näin sanoo 29 prosenttia, miehistä yhdeksän prosenttia. Vahvaa kasvua on tapahtunut melkein kaikissa ikäluokissa, ja suurin käyttöään kasvattanut ikäryhmä on 45–54-vuotiaat, jossa lukema on peräti 28 prosenttia.
Tuloksista voidaan tulkita, että IG alkaa olla aiempaa relevantimpi yhä useammalle mainostajalle, kun vanhemmat ikäluokat ovat löytäneet kuvapalvelun.
Heti Instagramin jälkeen kakkospaikan jakavat Facebook ja YouTube, jotka molemmat saivat 14 prosentin osuudet. Facebookissa nuoret aikuiset lisäävät käyttöään maltillisesti, kun taas yli 55-vuotiaat lisäävät käyttöä vauhdilla. Yli 65-vuotiaista Facebookin käyttöä on lisännyt jopa 31 prosenttia.
YouTuben kohdalla käyttöä lisätään hyvään tahtiin melkein kaikissa ikäluokissa. Eniten ovat lisänneet 35–44-vuotiaat, joista näin sanoo 18 prosenttia. Kuten IG:nkin kohdalla, sukupuolten välillä on kuilu: miehistä joka viidennes sanoo lisänneensä eniten YouTuben käyttöä, naisista vain kahdeksan prosenttia.
Yllättävintä on kenties se, että hittisovellukseksi noussut ja raa’asti ylistetty TikTok ei mahtunut kolmen parhaan joukkoon. Lyhytvideopalvelu nappasi kuitenkin nelossijan yhdeksän prosentin osuudellaan. Eniten TikTokin käyttöä ovat lisänneet 18–24-vuotiaat, joista 30 prosenttia kertoo näin. Myös 25–34-vuotiaissa lukema nousi suhteellisen korkealle, 15 prosenttiin.
Minkä kanavan käyttöä suomalaiset ovat lisänneet eniten viimeisen vuoden aikana?
1. Instagram (19 prosenttia vastaajista on lisännyt eniten IG:n käyttöä)
2. Facebook ja YouTube (14 prosenttia)
3. TikTok (9 prosenttia)
4. Twitter (6 prosenttia)
5. LinkedIn (3 prosenttia)
6. Pinterest (2 prosenttia)
7. Jodel ja Snapchat (1 prosentti)
8. Switch (0 prosenttia)
Kolme prosenttia vastaajista valitsi kanavan, joka ei ollut mukana listauksessa. 26 prosenttia ei osannut vastata kysymykseen.
Suurin kasvaja ikäluokittain:
18–24-vuotiaat: TikTok (30 prosentin osuus ikäluokassa)
25–34-vuotiaat: Instagram (22 prosentin osuus ikäluokassa)
35–44-vuotiaat: Instagram (22 prosentin osuus ikäluokassa)
45–54-vuotiaat: Instagram (28 prosentin osuus ikäluokassa)
55–64-vuotiaat: Facebook (18 prosentin osuus ikäluokassa)
Yli 65-vuotiaat: Facebook (31 prosentin osuus ikäluokassa)
IROResearchin toteuttamassa kyselyssä kysyttiin myös, mitä somekanavaa suomalaiset käyttävät eniten päivässä.
Tässäkin kohdassa TikTokin lukema jäi yllättävän pieneksi, sillä vain kolme prosenttia kaikista vastaajista käyttää TikTokia eniten. 18–24-vuotiaissa lukema on 20 prosenttia, mutta jo 25–34-vuotiaissa lukema tippuu seitsemään prosenttiin.
Ylivoimaisesti suosituin kanava on Facebook. 36 prosenttia vastaajista sanoo käyttävänsä Facebookia eniten. Jaetulla toisella sijalla ovat Instagram ja YouTube, joiden molempien osuus on 14 prosenttia.
Instagram on suosituin 18–24-vuotiaissa, ja kanava jää 25–34-vuotiaissa vain kahden prosentin päähän ykköspaikasta, jota pitää hallussaan Facebook. Facebook on myös kaikissa vanhemmissa ikäluokissa ykköspaikalla.
Mitä somekanavaa käytät eniten päivässä?
1. Facebook (36 prosenttia sanoo käyttävänsä Facebookia eniten)
2. Instagram ja YouTube (14 prosenttia)
3. Twitter (4 prosenttia)
4. TikTok (3 prosenttia)
5. Snapchat ja LinkedIn (2 prosenttia)
6. Pinterest (1 prosentti)
7. Jodel ja Switch (0 prosenttia)
Neljä prosenttia vastaajista nimesi kanavan, joka ei ollut listauksessa mukana. 20 prosenttia vastaajista kertoo, ettei käytä sosiaalista mediaa.
Tutkimus toteutettiin IROResearch Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa, osana Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tiedonkeruu tehtiin kesäkuussa. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä. Tutkimuksen tilasi MarkkinointiUutiset.