Qatarin jalkapallon MM-kisojen ympärillä on kuohunut jo vuosia. Maan ihmisoikeusrikkomukset ja kansainvälisen jalkapalloliiton Fifan toiminta ovat laittaneet myös sponsorit tukalaan tilanteeseen, sillä kisojen ja Fifan tukeminen asettaa brändit huonoon valoon. Siitä huolimatta suurin osa brändeistä on päättänyt pysyä kumppanina.
Jotkut brändit, jotka eivät ole kisojen tai Fifan kumppaneita, ovat kuitenkin nostaneet Qatarin ongelmat esille ja boikotoineet turnausta. Näihin kuuluu muun muassa brittiläinen olutbrändi Brewdog.
Brewdog järjesti markkinointikampanjan, jossa brändi julistautui kisojen antisponsoriksi. Kampanjassa turnauksen nimi on väännetty muotoon “World F*Cup”, jonka voi kääntää “maailman sotkuksi”. Brewdogin ulkomainonnan “copyssa” sanotaan vapaasti käännettynä “Ensiksi Venäjä, sitten Qatar. Emme malta odottaa Pohjois-Korean vuoroa".
Brewdog lupasi lahjoittaa kisojen ajan kaikki Lost Lager -oluestaan tulevat tuotot ihmisoikeuksien puolesta taisteleville tahoille.
Myös kielten opiskelun suurbrändi Duolingo boikotoi turnausta nerokkaasti. Brändi kertoi sponsoroivansa brasilialaista amatöörijoukkuetta, jonka nimi on FC Qatar. Joukkueella ei ole mitään tekemistä Qatarin MM-kisojen kanssa, ja Duolingo tuokin tämän asian esiin tiedotteessaan, koska muut kuin MM-kisojen tai Fifan viralliset yhteistyökumppanit eivät voi viitata mainonnassaan Fifaan tai kisoihin.
Duolingon kampanjassa lanseerattiin Fowl Word Generator, joka luo jalkapallopelien yleisöstä tuttuja huudahduksia eri kielillä. Huudoilla voi kannustaa tai parjata joukkuetta. Fowl Word Generatoriin liittyy myös sanaleikki, sillä "fowl" tarkoittaa englanniksi kanalintua, mutta ääntyy kuten sana "foul", jolla on monta merkitystä. Se voi tarkoittaa inhottavaa, mutta jalkapallokontekstissa paras käännös on “virheen tekeminen”.
Joidenkin maiden jalkapalloliittojen kumppanit boikotoivat kisoja siten, että ne eivät näy Qatarissa, vaikka ovatkin tiettyjen joukkueiden sponsoreita. Ainakin osa Tanskan, Belgian ja Hollannin liittojen sponsoreista on päättänyt jäädä sivuun.
Tanskan pelipaitasponsori Hummel päätti tehdä maalle pelipaidat, joista ei erota brändin logoa. Hummel sanoo häivyttäneensä tunnistettavat brändimerkit, koska brändi ei halua olla näkyvillä Qatarissa. Tanska pelaa normaalisti punaisissa tai valkoisissa paidoissa, mutta Hummel teki Tanskalle myös mustat paidat, koska musta on surun väri.
New York Timesin mukaan useat Hollannin ja Belgian liittojen kumppanit ovat päättäneet jäädä turnauksesta sivuun, vaikka normaalisti MM-kisat ovat niille tuottoisaa aikaa. Lehden mukaan yksi tällainen yritys on rahoitusalalla toimiva ING Group, joka on sponsoroinut molempien maiden liittoja.
Suomalaisilta yrityksiltä ei ole juuri kuultu ulostuloja Qatarin suhteen. MarkkinointiUutiset kuitenkin linjasi, ettei aio uutisoida MM-kisojen tai Fifan sponsoreista turnauksen aikana.
Yle puolestaan kertoi, ettei se lähetä Qatariin ainuttakaan urheilutoimittajaa, vaan paikan päälle lähtevät ulkomaantoimittaja ja Svenska Ylen toimittaja, jotka eivät perehdy urheiluun vaan maan yhteiskunnalliseen tilanteeseen.
Kisoista vedonlyöntikohteita tarjoava Veikkaus on taas päättänyt, ettei se markkinoi aktiivisesti Qatar-kohteitaan. Kohteita tuodaan esiin Veikkauksen omissa kanavissa, eikä turnauksen ympärille ole luotu ulkoista markkinointikampanjaa. Ylen ja Veikkauksen kohdalla ei voida kuitenkaan puhua boikotoinnista.
Kisojen tai Fifan viralliset sponsorit, kuten McDonald’s, Adidas, Coca-Cola, Visa ja Budweiser, ovat kertoneet vaikuttavansa ongelmaan sisältäpäin. Ne eivät ole kuitenkaan boikotoineet kisoja.