Vuosi sitten kesällä Flow Festivalin yhteydessä kohistiin Venäjään kytköksissä olleesta yhteistyökumppani Heinekenista. Tänä vuonna Heineken-yhteistyö oli taas voimissaan, sillä yhtiö myi Venäjän liiketoimintonsa viime syksynä.
Viime keväänä kohua nostatti Flow'n Finnair-yhteistyö, jonka ei koettu sopivan ympäristövastuullisuudestaan tunnetun festarin kumppaniksi. Finnair Visa Credit -luottokortti sponsoroi festivaalin Gold-aluetta. Lentoyhtiö näkyi alueella näyttävästi esimerkiksi päälavan screeneillä, joilla pyöri yhtiön mainoksia. Lisäksi alueelle oli pystytetty Finnairin piste, jolla pystyi muun muassa osallistumaan arvontaan, jossa oli mahdollisuus voittaa Finnairin kanta-asiakasvaluuttaa.
Nyt elokuun alussa, juuri ennen festivaalia, puheenaiheeksi nousivat festarin yhteistyökumppaneiden, kuten Heinekenin ja YouTuben, Israel-yhteydet. Joukko festivaalilla esiintyneitä artisteja aloitti Flow Strike -kampanjan toivoen, että festivaali ottaa johtavan roolin palestiinalaisten ihmisoikeuksien edistämisessä.
"Lompakolla äänestäminen on yleensä paras vaikutuskeino."
Kampanja kiinnittää huomion myös erityisesti siihen, että festivaalin omistaja, kansainvälinen sijoitusyhtiö KKR, ei ole ilmoittanut aikomuksestaan vetäytyä sijoituksistaan yrityksiin, joilla on kytköksiä Israeliin valtioon.
Kysyimme festivaalikävijöiltä, miten he suhtautuvat festivaalin yhteistyökumppaneihin, jotka ovat syystä tai toisesta joutuneet kyseenalaiseen valoon.
”On ihanaa, että Flow on voitu pitää pitkään mahdollisimman ympäristöystävällisenä ja yhteistyökumppanina on ollut esimerkiksi Oatly. Mutta viime vuosina julkisuudessa on puhuttu enemmän siitä, miten isot brändit tukevat vähän väärällä tavalla esimerkiksi erilaisia konflikteja.
Mä olen miettinyt, mitkä asiat merkkaavat festivaalia järjestäville ihmisille. On tullut selväksi, että raha, kävijämäärä ja julkisuus menevät joidenkin arvojen ohi.
Festareiden yhteistyökumppaneilla on mulle merkitystä. Finnairista en tiennyt, mutta minusta on hyvä, että Heinekenin suhteen on vuosi sitten oltu tietoisia ja lopetettu yhteistyö. Musta on myös kiva, että järkkärit eivät ole vieneet Palestiina-mielenosoittajia ulos, vaan että ihmisten annetaan olla asioista montaa mieltä.
Uskon, että boikotti on paras asia, mihin täällä pystyy sen jälkeen, kun on ostanut lipun. Sillä voi vaikuttaa asioihin.”
”Minulle Flow’n yhteistyö Finnairin kanssa ei ole minkäänlainen deal breaker. Mutta Heineken-yhteistyön purkaminen vuosi sitten oli ehdottomasti oikea päätös Flow’lta. Olen Heineken-oluen suuri ystävä, mutta jos Heineken ei olisi lopettanut toimintaa Venäjällä, en ehkä kajoaisi niihin tuotteisiin.
Festivaalien yhteistyökumppanin merkitys riippuu siitä, kuinka näkyvää yhteistyö on ja kuinka isosta sponsorista on kyse. Yritän elää arvojeni mukaista elämää. Lompakolla äänestäminen on yleensä paras vaikutuskeino.”
”Mulla ei ole varsinaisesti mielipidettä Flow’n ja Finnairin yhteistyöstä. Toki siinä on pieni ristiriita, mutta samat ihmiset, jotka valittaa Finnair-yhteistyöstä, tykkää syödä avokadoa. Siinä on ristiriita. Mutta Heineken-yhteistyön lopettaminen oli ihan oikea ratkaisu. Kaikki kytkökset Venäjään pitää ehdottomasti katkaista.
Boikotoin tiettyjä asioita. Yhteistyökumppaneilla on merkitystä, mutta kumppanin pitäisi kuitenkin olla aika hurja, jotta jättäisin lipun ostamatta.”
”Flow’n Finnair-yhteistyö tuntuu vähän ristiriitaiselta. Annan tukeni sille, että tämä festari pyritään järjestämään niin, että sillä on mahdollisimman pieni hiilijalanjälki.
Festareiden yhteistyökumppaneilla on mulle merkitystä. Boikotoin yrityksiä, jotka tukevat sotaa, kansanmurhaa ja riistoa ylipäätään. Jos täällä olisi kumppani, joka tukee arvojeni vastaista toimintaa, olisin tarkkana, etten osta heiltä esimerkiksi ruokaa tai juomaa. Jos koko festari olisi sponssattu jollain, mikä ei sovi arvomaailmaani, voisin myös boikotoida koko festaria.”
”Kyllä Finnair on vähän erikoinen valinta Flow’n yhteistyökumppaniksi, kun hiilijalanjäljen pienentäminen näkyy kuitenkin esimerkiksi siinä, ettei alueella myydä punaista lihaa. Että ei se ihan istu siihen. Mutta arvostan sitä, että suomalainen firma tukee suomalaista tapahtumaa. Yhteistyössä on siis sekä plussia että miinuksia.
Heineken-yhteistyön lopetus oli kyllä oikea päätös. On hyvä, että festivaalit ovat tällaisissa asioissa ajan hermoilla varsinkin, kun täälläkin on kymmeniä ja kymmeniä tuhansia ihmisiä.
Yhteistyökumppanit vaikuttavat valintoihini, mutta kyllä yhteistyökumppanin pitäisi olla aika näkyvästi esillä ja suuresti mediassakin ruodittu aihe, jotta tekisin pelkästään sen takia päätöksen olla tulematta.”
Flow Festival ei ole suoranaisesti ottanut kantaa Flow Strikeen
Flow Strike -kampanjan käynnisti artistijoukko, joka esiintyi Flow Festivalilla vuonna 2024. Flow Striken tavoitteena on, että festivaali loisi kestävän eettisen ohjeistuksen toiminnalleen.
”Tämän tulisi johtaa esimerkiksi siihen, että Flow Festival ei solmi yhteistyökumppanuuksia toimijoiden kanssa, jotka ovat tekemisissä Israelin valtion tai israelilaisten yritysten kanssa. Laajempi tavoitteemme on, että Flow Festivalin uusi omistaja, KKR, vetäytyy sijoituksistaan israelilaisiin yrityksiin sekä yrityksiin, jotka toimivat yhteistyössä Israelin valtion kanssa”, kampanjan verkkosivuilla kerrotaan.
Tänä vuonna festarialueella näkyi useita protesteja ja kannanottoja festivaalin tai sen yhteistyökumppaneiden Israel-kytköksiä vastaan. Esimerkiksi Megabondmon-performanssiryhmä protestoi alueella näyttävästi, ja muun muassa Antti Autio oli kiinnittänyt esiintymisasuunsa Palestiina-pinssin.
Flow Striken tiedottaja Jenna Jauhiainen kertoo olevansa tyytyväinen Flow Striken näkyvyyteen festivaalilla ja sosiaalisessa mediassa. Hän on kuitenkin pettynyt näkyvyyteen suomalaisessa mediassa.
”Helsingin Sanomat teki Flow Strikesta hyvän nettijutun perjaintaina, mutta sitä ei painettu launantain lehteen. Helsingin Sanomat on Flow'n kumppani ja on mielestäni huolestuttavaa, etteivät he kantaneet tiedonvälitysvastuutaan näin tärkeästä asiasta festivaaliyleisölle Flow'n aikana. Kävijät olisivat voineet jättää muutaman Heinekenin ostamatta, jos olisivat tienneet Flow Strikesta viikonloppuna”, Jauhiainen kertoo sähköpostitse.
Hänen mukaansa Flow Festival ei ole varsinaisesti ottanut kantaa kampanjaan julkisesti vaan kommentoinut sitä niukasti haastattelujen kautta. Jauhiainen huomauttaa, että kampanjan tavoitteita ajetaan pitkäjänteisesti.
”Flow Strike -kampanja jatkuu ja tulee kasvamaan, kunnes pääsemme Flow Festivalin kanssa meitä tyydyttävään lopputulokseen. Vähintään haluamme Flow'n ottavan käyttöön toimintaansa ohjaavat eettiset ohjeet sekä irroittautuvan Israelin apartheid-hallintoa tukevista tai siita hyötyvistä yhteistyökumppaneista.”
Juttua muokattu 13.8. klo 20.03: Lisätty Jauhiaisen huomio, että Helsingin Sanomat julkaisi Flow Strikesta nettijutun, jota ei painettu lauantain lehteen. Lisäksi lisätty Flow Festivalin uuden omistajan nimi.