Suomen Sustainable Brand Index -tutkimuksessa on ensi vuonna mukana viisitoista uutta brändiä. Uudet tutkittavat brändit ovat Holiday Club, Lumme, Normal, XZ, LV, Herbina, Oddlygood, Plantagen, Lotus, Serla, Lambi, Serto, Erisan, Lego ja Red Bull.
Sustainable Brand Index on Euroopan suurin riippumaton bränditutkimus koskien kestävää kehitystä, ja se suoritetaan kahdeksassa maassa eri puolilla Eurooppaa. Tutkimus mittaa kuluttajien mielikuvia brändien vastuullisuudesta. Sillä ei siis ole tekemistä sen kanssa, kuinka vastuullisia brändit aidosti ovat.
Kuluttajien mielestä vastuullisin brändi oli tänä vuonna Valio.
Brändit eivät voi itse vaikuttaa siihen, ovatko ne mukana tutkimuksessa. Sustainable Brand Index valitsee tutkittavat brändit itsenäisesti. Valinnassa painotetaan aktiivisuutta tutkittavan maan markkinoilla, liikevaihtoa ja markkinaosuutta sekä brändin tunnettuutta. Mukaan pyritään valitsemaan sellaisia brändejä, joita kuluttajat kohtaavat arjessaan.
Vuonna 2023 Sustainable Brand Index haastatteli yli 12 000 suomalaista kuluttajaa arvioidakseen, mitkä brändit koetaan vastuullisimmiksi. Tutkimuksessa oli mukana 228 brändiä. Kuluttajien mielestä vastuullisin brändi oli tänä vuonna Valio.