Kuluttajat kokevat Valion tällä hetkellä Suomen vastuullisimmaksi ja kestävimmäksi brändiksi. Sustainable Brand Index tutkii yli 12 000 suomalaista kuluttajaa arvioidakseen, mitkä brändit koetaan vastuullisimmiksi. Kuluttajien mielikuva itsessään ei tosin tee brändistä enemmän tai vähemmän vastuullista.
Kahdeksan vuotta listauksen kärjessä ollut Valio joutui viime vuonna väistymään Elovenan tieltä, mutta Elovena joutui kuitenkin tänä vuonna tyytymään kolmanteen sijaan, kun Valio palasi tutulle paikalleen. Toiseksi vastuullisimmaksi brändiksi koettiin S-ryhmä.
– Valio on pyrkinyt pienentämään hiilijalanjälkeään merkittävästi ja parantamaan eläinten hyvinvointia kotimaisen tuotannon lisäksi. Kuluttajat arvostavat näitä tekoja, sanoo SB Insightin toimitusjohtaja sekä Sustainable Brand Indexin perustaja Erik Elvingsson Hedén tiedotteessa.
Toiseksi vastuullisimmaksi brändiksi koettu S-ryhmä oli vahvoilla kymmenen kärjessä, sillä Prisma oli listan kuudes ja S-market listan kymmenes. S-pankki koettiin vastuullisimmaksi pankiksi ja ABC vastuullisimmaksi polttoaineen myyjäksi.
Katso listaukset alta
1. Valio
2. S-Ryhmä
3. Elovena
4. Myllyn Paras
5. Yliopiston Apteekki
6. Prisma
7. Fiskars
8. Fazer
9. Oululainen
10. S-market
Ruoka: Valio
Päivittäistavarat: S-Ryhmä
Apteekit: Yliopiston Apteekki
Elintarvikekaupat: Prisma
Harrastukset ja vapaa-aika: Fiskars
Sisustus ja huonekalut, brändit: Finlayson
Sisustus ja huonekalut, liikkeet: Pentik
Siivous ja hygienia: Sini
Juomat: Paulig
Liikenne: VR
Pankit: S-Pankki
Vaatteet ja muoti, brändit: Marimekko
Vaatteet ja muoti, liikkeet: Partioaitta
Kauneus: Lumene
Hotellit: Sokos Hotels
Kuljetukset ja logistiikka: Matkahuolto
Verkkokaupat: tori.fi
Sähkö ja lämmitys: Vattenfall
Teleoperaattorit: Elisa
Kahvilat ja take-away-ravintolat: Kotipizza
Polttoaine: ABC
Kodinkoneet ja kuluttajaelektroniikka: Nokia
Vakuutus ja eläkkeet: Lähitapiola
Lentoyhtiöt: Finnair
Autovalmistajat: Volvo
Matkailu ja turismi: Aurinkomatkat
Muokattu 27.3.2023 klo 17.07: Korjattu vuosiluku 2013:sta 2023:een.
Sustainable Brand Index on Euroopan suurin riippumaton bränditutkimus koskien kestävää kehitystä, ja se suoritetaan kahdeksassa maassa eri puolilla Eurooppaa. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä 80 000 kuluttajaa liittyen lähes 1600 eri brändiin. Suomessa tutkimusta on tehty vuodesta 2013 lähtien, ja tänä vuonna 12 000 kuluttajaa haastateltiin liittyen 228 brändiin.