Jos haluat onnistua vuonna 2023, panosta asiakasymmärrykseen. Kun teet päätöksiä vuoden 2023 budjeteista, kanavavalinnoista tai muista markkinointiin liittyvistä asioista, on sinulla oltava selkeä näkemys siitä, ketkä ovat asiakkaitasi.
Kokosin avuksi muistilistan, jonka kolme huomiota auttavat sinua kirkastamaan asiakasymmärrystäsi:
Tehoton mainonta voi tulla monin verroin kalliimmaksi kuin tutkimus tai kaksi.
Tavat luovat turvallisuuden tunnetta. Kun maailma ympärillä myllertää, on turvallisuuden tunne juuri se liima, joka saa kuluttajan välttämään brändin vaihtoa.
Esimerkiksi tuttu margariinibrändi voi olla uudessa maailmantilanteessa arjen luksusta, vaikka olisikin parikymmentä senttiä kalliimpaa kuin toisen brändin margariini. Ei siis tule elää siinä uskossa, että hintavetoinen tai taktinen mainonta olisi aina paras ratkaisu.
Älä tingi luovuudesta. Kukaan kuluttaja ei ole koskaan kieltäytynyt nauramasta tai puhumasta hyvästä mainoksesta eteenpäin. Lisäksi hyvä mainonta jättää positiivisen muistijäljen. Tuo muistijälki taas on avain kuluttajan luottamuksen voittamiseksi. Vaikka siis elämmekin taantumaa, hyvät ideat puhuttelevat edelleen.
Tässä tilanteessa hyvä toimisto-asiakassuhde on kultaakin kalliimpi. Sellainen, jossa osapuolet tuntevat toisensa ja jossa toimisto tuntee asiakkaan loppuasiakkaan. Silloin voidaan tehdä ketteriä, tietoon ja asiakasymmärrykseen pohjautuvia päätöksiä.
Näinä aikoina toimistolta vaaditaan entistä enemmän myös liiketoiminnan osaamista. Asiakkaan liiketoimintaa tulee tukea luovuuden avulla haastavina aikoina. Nyt ei kannata tehdä itse ja säästää tai vaihtaa halvempaan siinä uskossa, että se olisi parempi, ellei sitten ole ihan pakko.
Voin melkein luvata, että hyvän asiakas- ja bränditutkimuksen tekeminen on yksi tärkeimmistä investoinneista tulevaisuuteen ja vuoteen 2023 - vielä tässäkin vaiheessa vuotta.
Tutkimus voi auttaa säästämään rahaa, kun vältätte omat tai toimiston ajatusharhat tai uskomukset siitä, millainen mainonta tehoaa kohderyhmään ja mitkä kanavat toimivat parhaiten. Jokainen markkinoinnin ammattilainenhan tietää, että tehoton mainonta voi tulla monin verroin kalliimmaksi kuin tutkimus tai kaksi.
Nea Barman on tulevaisuustarkkailija, joka jakaa ajatuksiaan kuluttamisen kulttuurista. Hänen näppäimistöstään syntyy pohdintaa omasta kuluttamisesta ja kuluttamisesta kulttuurisena ilmiönä antiikin ajoista aina tähän päivään asti. Barman kirjoittaa paremman dialogin toivossa.