Kolumni

Nämä kolme trendiä muuttavat markkinointia tulevaisuudessa – oletko varautunut?

27.8.2021 9:10
Elina Mäkelä
Markkinoinnin murros on käynnissä, ja se koskettaa jokaista brändiä ja kuluttajaa. Erityisesti kolme trendiä muovaa kuluttajien asenteita ja käytöstä merkittävästi, kirjoittaa Z-sukupolveen kuuluva Elina Mäkelä.

Mitkä trendit muuttavat markkinointia tulevaisuudessa? Ota talteen etenkin seuraavat kolme asiaa, jotka muokkaa kuluttajien asenteita ja käytöstä ja näin ollen vaikuttavat merkittävästi markkinointiin.

1. Datasta kaiken A ja O 


Maailma muuttuu niin nopeasti, että harva pysyy perässä. Markkinoinnin ”tulevaisuus” saattaa kuulostaa kaukaiselta, mutta on virhe ajatella, että muutos ei vaikuta meidän brändiimme. 

Uudet teknologiat ovat siirtyneet nopeasti teoriasta todellisuuteen. Yhä helppokäyttöisemmät työkalut mahdollistavat kuluttajan syvällisen ymmärtämisen ja yhä räätälöityempien tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin. Virtuaalivaikuttamisen ja tekoälyratkaisujen siirtyminen valtavirtaan häämöttää jo horisontissa, ja se tuo mukanaan muutoksia, haasteita ja mahdollisuuksia. Data ohjaa päätöksentekoa. Mittaa, analysoi, visualisoi, tulkitse. Ennakoi ja kehitä.

Yhä helppokäyttöisemmät työkalut mahdollistavat kuluttajan syvällisen ymmärtämisen ja yhä räätälöityempien tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin.

2. Yhteisöllisyyden merkitys korostuu 


Yhteisöt ovat yhteisten kokemusten ja kiinnostuksen kohteiden kautta löydettyjä ja luotuja perheitä. Tämän päivän yhteisöt ovat online-ryhmiä. Niissä jaetaan kokemuksia ja mielipiteitä, kiitoksia ja kehuja sadoille tuhansille silmäpareille – sekä myös vähemmän hyvää palautetta ja ryöpytystä. 

Suurin osa ostopoluista alkaa verkossa ja ennen kaikkea sosiaalisessa mediassa, ja ne voivat myös saada dramaattisen loppunsa samassa paikassa. Brändeille on tulevaisuudessa kriittisen tärkeää huomioida yhteisöt ja yhteisöllisyyden merkitys markkinointistrategiaa rakentaessaan. Somereaktio voi olla pienestä kiinni. Se voi olla huikea menestystekijä ja viimeinen naula arkkuun.

Suurin osa ostopoluista alkaa verkossa ja ennen kaikkea sosiaalisessa mediassa, ja ne voivat myös saada dramaattisen loppunsa samassa paikassa.

3. Orastava luottamuskriisi kärjistyy 


Moderni kuluttaja on skeptinen. Varsinkin 1990-luvun lopulla tai 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä syntynyt Z-sukupolvi on kauttaaltaan kyllästynyt siihen, miten pinnallisesti yritykset reagoivat maailman suuriin haasteisiin. 

Tokenismi ja viherpesu ovat vallanneet monen brändin markkinointistrategiat. Avoimeen keskusteluun ja cancel-kulttuuriin tottuneet nuoret kuluttajat eivät pelkää vaatia brändeiltä enemmän. Vaadimme omiin ajatusmaailmoihimme sopivia tuotteita ja palveluita. Vaadimme rohkeita kannanottoja vakaviin kysymyksiin ja oikeasti arvopohjaista toimintaa kuluttajia ja muita sidosryhmiä kohtaan. 

On aika aidosti kestäviä arvoja, monimuotoisuutta ja yhdenvertaisuutta korostavalle markkinoinnille. Olen vahvasti sitä mieltä, että ainoastaan ne brändit, jotka edelläkävijöinä vastaavat tähän kutsuun, pärjäävät tulevaisuudessa. On rohkeiden kannanottojen aika.

Avoimeen keskusteluun ja cancel-kulttuuriin tottuneet nuoret kuluttajat eivät pelkää vaatia brändeiltä enemmän.


Elina Mäkelä on kiinnostunut digitalisaation yhteiskunnallisista vaikutuksista ja tulevaisuuden työelämästä. Hän on vastavalmistunut kauppatieteen maisteri ja työskentelee liikkeenjohdon konsulttina.

Tällä kolumnipaikalla vierailee luovia nuoria, jotka kirjoittavat vastuullisuudesta, markkinoinnista ja yrittäjyydestä. Tämän blogin aina äänessä oleva keski-ikäinen mies halusi antaa äänen myös nuoremmilleen, ja haastaa muita tekemään samoin.

MAINOS
MAINOS
MAINOS