Myynnin ja markkinoinnin vastakkainasettelussa ei ole mitään järkeä. Ne pelaavat samaan maaliin, mutta ovat kuitenkin eri asioita. Sen hahmottaminen on kasvuun pyrkiville yrityksille tärkeää.
Käynnissä on kaupan tekemisen murros, jossa asiakas haluaa yhä useammin tutustua asioihin omin päin verkossa ennemmin kuin tulla myynnin kohtaamaksi. Se on mahdollisuus sekä asiakkaalle että myyjälle. Nämä kolme myynnin ja markkinoinnin eroavaisuutta niiden parissa työskentelevän tulisi muistaa:
Tulorahoituksella toimivassa yrityksessä myynti on operatiivisesti firman tärkein toiminto, koska myynnillä hankitaan työntekijöiden palkat.
Markkinointi tehdään huomista varten. Markkinointi kulkee myyntiä edellä tehden myynnin helpommaksi: asiakkaat soittavat myyjälle eikä toisin päin. Markkina muuttuu aina, ja markkinoinnissa se nähdään jo ennen kuin myynti esimerkiksi pysähtyy. Parhaassa tapauksessa markkinoinnilla ja markkinalähtöisillä innovaatiolla avataan täysin uutta markkinaa.
Myynnissä tehdään työtä yksittäistä kauppaa varten. Myyjän työ ei siis yleensä skaalaudu. Sosiaalisessa myynnissä kaupat klousataan edelleen myyjän kanssa tai verkkokaupassa, missä verkkokauppa ja asiakas itse tekevät myynnin lopullisen työn.
Joskus myynti naamioidaan sisällöksi, kuten webinaariksi tai puhetilaisuudeksi, joiden perimmäinen tarkoitus on vain myydä omaa tuotetta. Sitä yleisö käytännössä harvoin hyväksyy. Myyntiä voi kasvattaa lisäämällä myyntityön määrää ja laatua. Se on suorassa suhteessa myynnin ajankäyttöön.
Markkinoinnissa aikaa käytetään asiakkaiden kiinnostuksen ja luottamuksen herättämiseen markkinointisisältöjen avulla. Rajaton määrä asiakkaita voi kuluttaa samaa sisältöä sen jälkeen, kun se on julkaistu. Yleisön kiinnostus sisältöä kohtaan ja sen parissa vietetty aika ovat yleensä jossain suhteessa budjettiin ja työn määrään. Varsinkin, jos sisältö leviää orgaanisesti, on kuitenkin mahdollista saavuttaa skaalautuvaa kasvua eli kohdeyleisön kiinnostus kasvaa enemmän suhteessa panostuksen kasvuun.
Myynti on välttämätöntä jollain aikavälillä, sillä muutoin sekä myynti että markkinointi loppuvat. Markkinoinnin työn tulokset näkyvät myynnissä viiveellä. Suomalaiset yritykset panostavat markkinointiin keskimäärin varovasti tai pistemäisesti. Suomessa on suhteellisesti paljon tilaa erottautua varsinkin uusissa kanavissa.
Yleisö vertaa markkinointisisältöjä aina jossain määrin toisiin saman kanavan sisältöihin. Rimaa ei siis laadun suhteen voi kokonaan tiputtaa, vaikka valitussa kanavassa ei olisi yhtäkään kilpailijaa, sillä kanavan muutkin kuin markkinointisisällöt kilpailevat yleisön ajasta ja kiinnostuksesta. Yleisö haluaa nähdä markkinointia, joka ylittää siihen kohdistetut odotukset.
Onnistuminen ei ole varmaa varsinkaan ensimmäisellä kerralla. Vain harvat yritykset lähtevät mukaan markkinoinnin kisoihin voittaakseen jotain, kun pieni kuntoilu riittänee myynnin ylläpitämiseen nykyisellä markkinalla. Toistaiseksi.
Antti Sipilän kynästä syntyy analyysia markkinoinnista ja mediasta. Sipilä johtaa suomalaista videotuotantoyhtiötä.