Jokainen asiakkaansa tunteva yritys tietää, milloin eri kohderyhmiä kannattaa tavoitella sosiaalisessa mediassa. Somessa voi kuitenkin tavoitella ihmisiä myös yleisen datan perusteella, jos omien kohderyhmien somekäyttäytyminen ei ole täydellisesti hanskassa.
Mitä yleinen data sitten kertoo parhaista ajankohdista yleisön sitouttamiseksi? CoSchedule on kerännyt tietoa parhaista julkaisupäivistä ja -kellonajoista vuonna 2022 ja koonnut ne sivustolleen. Yrityksen keräämä data antaa arvokasta tietoa etenkin yrityksille, jotka eivät ole varmoja, milloin orgaanisia somejulkaisuja kannattaisi tehdä.
CoSchedule analysoi yli 37 miljoonaa julkaisua yli 30 000 organisaatiolta.
Somessa yleisesti ottaen paras sitoutuneisuus saavutetaan maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin, sanoo CoSchedule. Näinä päivinä parhaat julkaisuajat ovat kello 8.41, 15.15 ja 19.00.
Eri kanavien välillä on luonnollisesti eroja. Facebookin parhaat ajankohdat ovat tismalleen samat kuin somessa yleensä ottaen, mutta muilla merkittävillä kanavilla tilanne on toinen. Facebookin tavoin Metaan kuuluvan Instagramin parhaat julkaisupäivät ovat tiistai, keskiviikko ja perjantai. Parhaat kellonajat ovat 9.00, 9.01 ja 19.59.
Twitterissä parhaat päivät ovat keskiviikko, torstai ja perjantain ja parhaat kellonajat 8.38, 9.26 ja 10.00. Pinterestissä puolestaan toimii myöhemmät kellonajat: parhaat päivät ovat tiistai, torstai ja perjantai ja parhaat kellonajat 12.00, 18.17 ja 20.02.
LinkedInissä parhaat päivät ovat tiistai, keskiviikko ja torstai. Parhaimmat kellonajat ovat 1.00, 10.00 ja 12.00.
1. 19.00
2. 15.15
3. 20.41
4. 14.00
5. 15.18
6. 20.30
7. 13.00
8. 15.00
9. 16.00
10. 20.00