Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

Nämä ovat suomalaisten suosikit lihan korvikkeeksi – erityisesti kaksi tuoteryhmää tekevät eron muihin maihin

13.6.2024 9:58
Mikko Perttunen
Hyönteiset ja levät eivät suomalaisia kiinnosta.

Monipalveluyritys Sodexo Suomen teettämän kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset ovat erityisen mieltyneitä tuoreisiin vihanneksiin, kalaruokiin ja juureksiin vähentäessään lihan osuutta ruokavaliossaan.

Ensimmäiselle sijalle sijoittuivat tuoreet vihannekset, jotka mainitsee 71 prosenttia vastaajista. Juurekset, kuten peruna, porkkana ja bataatti, olivat listan toisena, ja ne mainitsi 62 prosenttia vastaajista. Kalatuotteiden osuutta ruokavaliossaan lisäisi 57 prosenttia suomalaisista.

Kansainvälisesti tarkastellen Suomi eroaa muista maista juuri kalatuotteiden ja juuresten suhteen. Sodexo-konserni toteutti viime vuonna vastaavan kansainvälisen kyselytutkimuksen, jossa vastaajia oli Britanniasta, Ranskasta, Yhdysvalloista ja Brasiliasta. Tässä aineistossa juurekset olivat viidennellä ja kalatuotteet vasta yhdeksännellä sijalla.

– Juureksilla on vankka jalansija suomalaisissa keittiöissä, joten ei ole suuri yllätys, että täällä niitä syötäisiin mielellään vieläkin enemmän. Myös kala on aina kuulunut kotimaiseen ruokapöytään, mutta hienoinen yllätys on, että muissa tutkituissa maissa kalatuotteet ovat niinkin kaukana listan kärjestä, Sodexo Suomen brändi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Mira Perander sanoo tiedotteessa.

Kyselytutkimuksen mukaan vähiten suomalaisia viehättää hyönteisten käyttö lihan korvikkeena. Vain kuusi prosenttia vastaajista kertoo, että voisi lisätä hyönteisistä tehtyjen tuotteiden osuutta ruokavaliossaan. Toiseksi viimeisenä listalla ovat levät, joiden osuutta olisi valmis lisäämään 15 prosenttia vastaajista.

MAINOS

Sodexo Suomen teettämän kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 8.–13. maaliskuuta. Kyselyyn vastasi verkossa 1 000 yli 18-vuotiasta suomalaista valtakunnallisesti. Otos on väestöä demografisesti edustava.

Sodexo-konserni toteutti Sustainable Food Barometer -kyselyn 26.6.–11.7. yhteistyössä tutkimusyhtiö Harris Interactiven kanssa, ja siihen osallistui 5 246 vastaajaa neljästä maasta (USA, Brasilia, Ranska, Yhdistynyt kuningaskunta).

MAINOS
MAINOS