Tamas Pap / Unsplash
Brändit

Nämä suklaat menestyivät tai floppasivat vastuullisuusasioissa – suomalaisbrändi ei näytä täydellistä esimerkkiä

28.3.2023 9:26
Mikko Perttunen
Chocolate Scoreboard "palkitsi" myös vuoden hyvän munan ja vuoden mätämunan.

Pääsiäinen tulee ja kauppojen hyllyt pursuavat suklaaherkuista. Suklaa-alan ongelmat ovat laajasti tiedossa, mutta silti alan käytännöissä on edelleen paljon puutteita. Tuoreesta suklaa- ja kaakaobrändien vastuullisuusselvityksestä ilmenee, että vaikka monet yritykset väittävät suklaansa olevan sataprosenttisesti vastuullista, se ei selvityksen perusteella vaikuttaisi pitävän paikkaansa.

– Yritysten kyvyttömyys puuttua metsäkatoon ja alan sosiaalisiin ongelmiin on huolestuttavaa. Maailman suurimmissa kaakaontuottajamaissa Ghanassa ja Norsunluurannikolla kaakaontuotanto on edelleen merkittävä syy metsien tuhoutumiseen. Suuri osa yrityksistä ei edelleenkään maksa köyhille pienviljelijöille elämiseen riittävää toimeentuloa eikä ole onnistunut kitkemään pois lapsityövoiman käyttöä, sanoo WWF:n metsä- ja kehitysyhteistyöasiantuntija Maija Kaukonen tiedotteessa.

Suomalainen Fazer ei sijoitu listauksen kärkipäähän.
MAINOS

Australialaisen Be Slavery Free -järjestön koordinoima ja yhteistyössä kolmen yliopiston monien kansalaisjärjestöjen kanssa toteuttama Chocolate Scoreboard listasi maailman suklaatoimijoita erilaisten vastuullisuuskriteerien perusteella. Pisteytyksessä vertailtiin yrityksiä raaka-aineen jäljitettävyyteen, työntekijöiden oloihin ja palkkoihin sekä ympäristön huomioimiseen liittyvissä kategorioissa.

Suomalainen Fazer ei sijoitu listauksen kärkipäähän. Fazerilla arvioidaan olevan edelleen kirittävää esimerkiksi metsäpeitteisen ja luonnon monimuotoisuutta parantavan kaakaonviljelyn edistämisessä.

Suomessa tutuista brändeistä esimerkiksi Ritter Sport, Ben & Jerry’s, Nestle, Kinder, Snickers ja Twix sijoittuivat kokonaispisteissä listalla Fazeria korkeammalle. Kellogg’s ja Starbucks puolestaan ovat listauksessa Fazerin takana. Marabouta valmistava Mondelez ja Magnum-jäätelöä tekevä Unilever eivät suostuneet edes vastaamaan selvitykseen.

Suomessa toimivista jälleenmyyjistä listauksesta löytyy Lidl, joka ei arvion perusteella monessakaan asiassa tee merkittävästi ylimääräistä työtä vastuullisuuden eteen, joskin hoitaa toki hyvin minimivelvoitteet.

Chocolate Scoreboard myönsi tämän vuoden Good Egg Award -huomionosoituksen Original Beansille yrityksen ennakkoluulottomasta lähestymistavasta kasvatukseen ja suklaanvalmistukseen sekä Tony’s Chocolenylle, joka on pyrkinyt yhteistyön kautta tuomaan rakennemuutosta koko suklaa-alalle.

Rotten Egg –”palkinnon” saivat puolestaan General Mills ja Walmart muun muassa sitoutumattomuudesta ja avoimuuden puutteesta.

MAINOS
MAINOS