Unsplash/dole777
Toimistot

Neljäsosa toimistoista kasvatti liikevaihtoaan koronavuonna – Kuriolle vuosi oli kaikkien aikojen paras

4.3.2021 11:20
Iina Kansonen
Koronavuosi teki markkinoinnista digitaalisempaa ja sometekemisestä strategisempaa.

MarkkinointiUutisten tekemän kyselyn mukaan toimistoista 26 prosentin liikevaihto kasvoi viime vuonna koronasta huolimatta. Kyselyyn vastasi 81 toimiston toimitusjohtajaa tammikuussa 2021.

Useat vastaajat kertovat tekemisen painopisteen siirtyneen koronan myötä entistä digitaalisemmaksi. Muun muassa verkkopalveluiden, videoiden ja sisällöntuotannon kysynnän kerrotaan kasvaneen.

”Perinteiset asiakkaat ovat tehneet vähemmän markkinointia, mutta uuteen digimaailmaan valmiit asiakkaat ovat kasvattaneet markkinointiaan. Lisäksi olemme saaneet paljon uusia asiakkaita, jotka ovat halunneet reagoida digitaaliseen murrokseen”, eräs vastanneista kertoo.

Jotkut toimistot ovat muuttaneet myös omaa toimintaansa digitaalisemmaksi ja ottaneet haltuun esimerkiksi verkkokaupat, pelillistämisen ja palvelumuotoilun.

Koronavuosi oli Kurion historian paras 

Helsinkiläiselle sosiaaliseen mediaan erikoistuneelle luovalle toimistolle Kuriolle viime vuosi oli koronasta huolimatta – tai sen takia –  kaikkien aikojen paras. Vuonna 2010 perustettu toimisto kasvatti liikevaihtoaan 30 prosenttia yli neljään miljoonaan euroon ja nousi näin ollen keskisuurten toimistojen joukkoon.

Kurion strategiajohtaja Elli Tuominen kertoo, että jo vuosi 2019 ja vuoden 2020 alku lupasivat Kuriolle hyvää.

– Vuoden 2020 alussa meillä käynnistyi Keskon asiakkuus ja Fazerin asiakkuus laajeni. Pääsimme tekemään isoja kampanjoita, Tuominen kertoo.

Koronapandemia antoi Kurion kasvulle vauhtia, sillä Tuomisen mukaan asiakkaat siirsivät budjettiaan nopeasti somekanaviin pandemian puhjettua.

– Elämme epävarmaa aikaa. Viestit voi vaihtaa somessa ketterästi vaikka päivässä, jos maailmantilanne muuttuu.

Tuomisen mukaan kasvu johtuu myös siitä, että yritykset ovat alkaneet tehdä sosiaalista mediaa entistä strategisemmin. Se on laajentanut tekemistä somessa, mikä taas on kasvattanut Kurion olemassa olevia asiakkuuksia.

Some toimii ennätyksellisen hyvin

Kurio tekee kampanjoita some edellä, mutta toteuttaa Tuomisen mukaan paljon myös muuta, kuten TV-, printti- ja ulkomainontaa. Hän on huomannut, että markkinoinnin painopiste siirtyi viime vuonna entistä digitaalisemmaksi.

– Somekampanjat myös suorittivat viime vuonna parhaiten. Tulokset olivat poikkeuksellisen hyviä. 

Yksi syy siihen on se, että sosiaalisen median käyttö on lisääntynyt globaalisti 13,2 prosenttia vuoden takaisiin lukuihin verrattuna, Tuominen sanoo. Koska käyttöinventaaria on paljon, hinnat ovat alhaalla.

– Some on ketterä tapa olla hetkessä ja reagoida. Teimme esimerkiksi Keskolle sisältöjä siitä, miten kauppiaat ovat kaupoissa huomioineet rajoitukset. Ihmiset toivovat, että yritykset ottavat kantaa ja tekevät asioita yhteisen hyvän eteen. 

Suomessa kanavista on kasvanut erityisesti Tiktok, joka kasvoi jopa satoja prosentteja viime vuoden aikana, Tuominen sanoo.

Toimistot suhtautuvat toiveikkaasti tulevaisuuteen

Tulevaisuuteen Tuominen suhtautuu luottavaisesti, sillä hänen mukaansa some on niitä medioita, joihin mahdolliset leikkaukset eivät osu ensimmäisenä. Vuosi 2021 on ollut Kuriossa tähän mennessä kiireinen.

– Asiakkaat ovat miettineet somen roolia uudestaan ja keskittäneet budjettia sinne. Riskialttiimpia kanavia on jätetty pois. Some on tässä tilanteessa varma valinta, kun ei voi tietää, mitä tästä vuodesta tulee.

MarkkinointiUutisten kyselyn mukaan toiveikkaita ovat muutkin. 81 prosenttia vastanneista uskoo selviävänsä korona-ajasta. Loput vastaajista ovat epävarmoja, mutta yksikään heistä ei usko, ettei selviäisi koronasta.

“Alkukankeuden jälkeen teimme päätöksen selvitä. Etsimme niitä asiakkaita, jotka haluavat pärjätä ja menestyä muuttuneessa markkinatilanteessa. Tämä on toki vaatinut paljon työtä ja aktiivisuutta, mutta aktiivisuus on myös palkittu. Luottavaisilla mielillä alkavaan vuoteen”, eräs vastanneista kirjoittaa.

MarkkinointiUutiset selvitti tammikuussa 2021 koronan vaikutuksia toimistokenttään ja julkaisee maaliskuun aikana useita juttuja aiheesta. Lue lisää:

MarkkinointiUutiset selvitti: toimistoista puolen liikevaihto on laskenut korona-aikana

Korona laittoi toimistojen työkulttuurin uusiksi: Aboad luopui toimistotilasta ja vie toimiston sinne, missä työntekijät ovat

MarkkinointiUutiset selvitti: 40 prosenttia toimistoista on joutunut turvautumaan lomautuksiin

Juttua muokattu 9. maaliskuuta 2021: Korjattu kyselyn toteuttamisvuosi (2021).

MAINOS
MAINOS
MAINOS