Nesteen CO2 Friendly Driving -kampanja voitti Vuoden hanke 2023 -palkinnon Sustainable Brand Indexin osana järjestetyssä brändäyksen ja viestinnän kilpailussa. Kampanjan avulla halutaan kouluttaa 50 000 uutta kuljettajaa ilmastoystävällisempään ajotapaan.
Kampanjan kohderyhmänä ovat nuoret, jotka ovat vasta hankkimassa itselleen ajokorttia. Suomalaisessa ajo-opetuksessa ei keskitytä tällä hetkellä ilmastoystävälliseen ajotapaan kovinkaan syvällisestí. Kampanjalla halutaan vaikuttaa ihmisten ajotapaan pysyvästi opettamalla keinoja, jotka vähentävät päästöjä.
Vuoden hanke on tuomariston antama tunnustus, joka annetaan brändille, jolla on myönteinen vaikutus ihmisiin, yhteiskuntaan tai ympäristöön. Tämän vuoden kilpailun arvostelussa painotettiin innovatiivisuutta, kampanjan vaikutusta, kestävyyttä sekä luovuutta.
Tuomariston mukaan Nesteen aloitteella on todellinen mahdollisuus muuttaa tulevaisuuden ajotapaa ilmastoystävällisempään suuntaan ja saada pysyviä vaikutuksia. Konsepti on valmis käytettäväksi ja mahdollista monistaa laajempaan käyttöön.
Vuoden hanke -tuomaristossa olivat tänä vuonna Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki, Milttonin viestintäkonsultti Matti Pousi ja väitöskirjatutkija Margareta Salonen Jyväskylän yliopistosta.
Kampanja toteutettiin kahden vaikuttajan kanssa yhteistyössä. He kilpailivat keskenään siitä, kumpi pystyy ajamaan ympäristöystävällisemmin opittuaan käytännön vinkkejä ilmastoystävällisestä ajotavasta. Kampanjan sisältö, kuten videot ja haastattelut levisivät tehokkaasti sosiaalisessa mediassa ja ansaitun median kautta.
Kaksi muuta Vuoden hanke -finalistia olivat Kotipizzan Ilmastolaskuri ja Fluff Stuff.
Lue myös: