Markkinointi on toimintaa, jossa kylmä yritetään lämmittää kuumaksi. Asian hankaluutta kuvastaa hyvin esimerkiksi Suomi24-keskustelupalstalla 12. huhtikuuta 2007 kello 19.12 esitetty kysymys. Nimimerkki Sand kysyi, miten mies saadaan kuumaksi. Sand ei ole vieläkään saanut kysymykseen vastausta.
Vastaus on yksinkertainen: tee itsesi haluttavaksi.
Minä kaipaan haluttavaa mainontaa. Sellaista, joka saa tunteeni hyrräämään. Hyvässä tai vähän pahassakin.
Valitettavasti suurin osa näkemästäni mainonnasta on sellaista, joka menee huomaamatta ohi. Missä ovat ärsyttävät näkemykset, kauniit taideteokset, hauskat "lainerit" ja vahvat "statementit"? Ehkä kuljen väärissä paikoissa, kun en niitä näe, vai ovatko ne kadonneet johonkin?
Minä kaipaan haluttavaa mainontaa. Sellaista, joka saa tunteeni hyrräämään. Hyvässä tai vähän pahassakin.
Yleensäkin ottaen ostamisesta on kadonnut elämys. Ostamisestakin on tehtävä haluttavaa.
Jotkut väittävät, että asia on juuri päinvastoin. Heille elämys on se, kun nettikaupan paketti tulee kotiin päivässä entisen kahden päivän sijaan. Itselleni elämys on sitä, että minulle flirttaillaan ennen kaupankäyntiä. Luodaan tunnetta ja arvoa, eikä hoideta asiaa kliinisesti. Mitä merkityksellisempi asia, sitä varmemmin odotan, että ihminen hoitaa viimeiset metrit kaupasta.
Tiedän, että flirttailu mainonnalla on vähentynyt, koska joku voi polttaa hihansa. On turvallista tehdä mainontaa, jossa ei oteta kantaa eikä käytetä huumoria. Valitettavasti se johtaa siihen, että teen valintani tunnettujen brändien välillä hinnan perusteella.
Edes tunnettu brändi ei enää tarjoa suojaa. Minulle on aika samantekevää, minkä merkkiset urheiluvaatteet minulla on, jos vain niiden hinta-laatu-suhde on kunnossa. Minulle on ihan samantekevää, minkä merkkinen t-paita sattuu kaupasta mukaan, jos paidan ulkonäkö ja laatuvaikutelma ja hinta suhteessa laatuun on vain kohdallaan.
Brändit mainostavat nykyisin niin kliinisesti, että kaupoille ei jää muuta vaihtoehtoa kuin myydä hinnalla ja saatavuudella. Brändin tuoma lisäarvo ei ole merkittävä.
Brändit mainostavat nykyisin niin kliinisesti, että kaupoille ei jää muuta vaihtoehtoa kuin myydä hinnalla ja saatavuudella.
Flirttailevalla mainonnalla tehdään brändistä ja ostokokemuksesta haluttava. Siksi ei ole ihme, että kivijalkakauppa kuolee. Miksi menisin ostamaan niistä, jos jopa kalliita brändejä myydään hinnalla ja helpolla saatavuudella?
Tämän takia ihmiset ovat menettäneet kiinnostuksensa flirttailuun, ja se sataa nettikaupan laariin. Nettiseksiä ja nettikauppaa voi hyvinkin verrata toisiinsa yhdessä asiassa. Molemmista puuttuu aito kohtaaminen.
Aidon kohtaamisen puute ja haluttomuus siihen on markkinoinnin suurin haaste 2020-luvulla. Se vie mainonnan liioittelulta kaiken terän.
Pasi Sillanpää pohtii kolumneissaan, miten markkinointi voidaan siirtää yrityksen tukitoiminnosta kohti ydintä.