Tasteful Foods
Brändit

🔍 Nimellä on väliä – valmisruokabrändillä huomattiin, ettei kasvisruokanäkökulma yksistään riitä

27.2.2024 10:38
Mikko Perttunen
Sekasyöjät ovat tärkeä kuluttajaryhmä, jolla ei ole periaatteellista syytä olla syömättä kasvisruokaa.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Valitaanko ruoka-annos kasvisvaihtoehto vai maun houkuttelevuus edellä? Vaikka kuluttajat tekevät valintoja myös vastuullisuus mielessään, ei se välttämättä aina riitä, vaan tuote pitää myös myydä.

Tanskalainen Tasteful Foods rantautui Suomeen kevättalvella 2021 – aluksi Grönt-valmisruoilla. Nyt ruokia myydään Keskon, Minimanin ja Selectan myyntipisteissä, mutta alku oli haasteellinen.

– Omat odotukseni olivat, että onnistunut tulo Suomen markkinoille on mahdollista, mutta että toki matkasta tulisi haasteellinen. Se on myös osittain pitänyt paikkansa. Maakohtaiset toimintatavat olivat meille alussa haasteellisia, ja oma toimintamme piti mukauttaa, jotta saimme tuotteitamme lanseerattua, Tasteful Foodsin Suomen maajohtaja Ilkka Koskelainen toteaa.

Yrityksellä kesti puoli vuotta saada ensimmäiset tuotteet myyntiin ensimmäiselle asiakkaalle. Viime vuonna kasvua tuli vuoteen 2022 verrattuna 140 prosenttia kuluttajamyynnin ollessa jo miljoonan euron luokkaa.

"Perinteisen lihatalot ja valmisruokavalmistajat tekevät suurivolyymisia, paikallisia perinneruokia, kuten Suomessa maksalaatikkoa."
MAINOS

– Olemme pieni toimija Suomen markkinoilla, vaikkakin Pohjoismaissa jo isohko tekijä. Perinteisen lihatalot ja valmisruokavalmistajat tekevät suurivolyymisia, paikallisia perinneruokia, kuten Suomessa maksalaatikkoa. Meidän vahvuutemme on osaaminen ja keskittyminen tuotteisiin, joissa me pohjoismaiset kuluttajat jaamme makumaailman, Haribolla aiemmin työskennellyt Koskelainen kertoo.

Kasvisvaihtoehtojen myyminen ei kuitenkaan välttämättä ole yksinkertaista. Vaikka lihankulutus henkilöä kohden vähenee Suomessa hitaasti, syö suomalainen edelleen vuodessa keskimäärin 77 kiloa lihaa.

Voisi ajatella, että nimenomaan kasvisvaihtoehto itsessään vetoaisi ainakin tiettyihin kuluttajiin, mutta Tasteful Foodsilla huomattiin, että annosten nimeäminen ei silti ole yhdentekevää. Esimerkiksi Veggie-lasagnen nimenmuutos Pinaatti-ricottalasagneksi lisäsi myyntiä 200 prosenttia.

– Muokkasimme myös Veggie wrapille uuden nimen, joka on nyt Falafel hummus wrap. Wrappien osalta esimerkiksi vuoden 2023 kesällä myynti kasvoi 34 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna, Koskelainen kertoo.

Tasteful Foodsin Suomen maajohtaja Ilkka Koskelainen muistuttaa, että sekasyöjät ovat tärkeä kuluttajaryhmä, joka myös kasvisruoalla yritetään tavoittaa.

Hän uskoo, että uusien nimien myötä tuotteet puhuttelevat aiempaa laajempaa kohderyhmää.

– Sen sijaan että mainostamme tuotteen olevan ilman jotain ainesosaa eli -ton, tässä tapauksessa lihaton, kerromme tuotteesta positiivisella tavalla, mitä se sisältää. Sekasyöjät ovat tutkimusten mukaan suurin kuluttajaryhmä. He syövät usein lihaa proteiinilähteenä, mutta heillä ei ole periaatteellista syytä olla syömättä kasvisruokaa. Kun saamme sekasyöjiä ostamaan myös kasvipohjaisia tuotteita, niin kasvipohjaisten tuotteiden kokonaismenekki kasvaa. Kauppa vastaavasti antaa hyvin myyville tuotteille tilaa hyllyssä. Samalla kasvanut menekki pienentää tuotteesta muodostuvaa hävikkiä kaupassa, Koskelainen selventää.

Koskelainen kertoo, että vastuullisuus ostokriteerinä on korostunut viimeisen 5–10 vuoden aikana, mutta vastuullisuuden merkitys vaihtelee eri kuluttajaryhmien välillä. Myös kuluttajien taloudellinen tilanne asetta omat rajansa.

– Tämä todennäköisesti ilmenee nyt taloudellisesti haastavana aikana, kun inflaatio syö ostovoimaa. Uutisissa sota, inflaatio ja muut aiheet tuntuvat vievän tällä hetkellä huomion. Se ei poista kuitenkaan sitä tosiasiaa, että ollaksemme kestävän kehityksen tiellä meidän tulee muuttaa ostokäyttäytymistämme, Koskelainen toteaa.

MAINOS
MAINOS