Nykyisin verkkolaitteistaan tunnettu Nokia julkaisi strategiansa ja uudistetun brändi-ilmeensä helmikuun lopussa. Uudistus sai ristiriitaisen vastaanoton ja erityisesti sosiaalisessa mediassa aiheesta keskusteltiin paljon.
Nokian pyrkii uudella brändillään viestittämään mielikuvaa yrityksestä B2B-teknologiaratkaisujen ja -innovaatioiden edelläkävijänä ja digitalisaation vauhdittajana. Uutta logoa kuvaillaan yrityksen tiedotteessa energiseksi, dynaamiseksi ja moderniksi.
– Logo symboloi yhteistyötä, jota vaaditaan verkkojen potentiaalin täysimittaiseksi hyödyntämiseksi ja kestävän kehityksen, tuottavuuden sekä saavuttavuuden parantamiseksi, tiedotteessa kerrotaan.
MarkkinointiUutiset kysyi kolmelta markkinoinnin ammattilaiselta, miten Nokia onnistui brändi-ilmeensä uudistuksessa.
Markkinointiviestintätoimisto SEKin luova strategi Ville Ruokosen mielestä Nokia onnistui logon vaikealukuisuutta lukuunottamatta brändiuudistuksessaan hyvin.
– Tarkoituksena oli varmasti vaikuttaa erityisesti B2B-päättäjiin ja luoda kuva isosta, eteenpäin katsovasta teknologiayrityksestä. Sanoisin, että uudistus oli aika onnistunut ja ehdottoman tarpeellinen toteuttaa. Vanhan puhelinyhtiön imagon pölyt piti karistella ja saada tilalle uutta ja innostavaa, Ruokonen sanoo.
Erityisesti sosiaalisen median keskusteluissa kritisoitiin Nokian liian trendikästä ilmettä. Ruokonen ei kuitenkaan pidä tätä ongelmana.
– En usko, että heidän kohderyhmässään tämä vanhenee yhtä nopeasti kuin esimerkiksi mainostoimistossa tai designer-piireissä.
Sen sijaan Ruokonen näkee, että logon vaikealukuisuus saattaa nousta ongelmaksi.
– Logon on tarkoitus olla elementti, jolla autetaan tunnistamaan brändi ja luodaan oikeanlaisia mielikuvia. Mielikuvat ovat tässä minusta ihan osuvia, mutta en keksi mitään syytä huonontaa tunnistamista. Uusi logo on vaikein lukea yksinään kuvan tai pelkän väritaustan kanssa. Tuolloin logon rooli tunniste-elementtinä juuri korostuu, Ruokonen perustelee.
Viestintä- ja mainostoistoimisto BriiffiGroundin strategiajohtaja Päivi Saarinen on Ruokosen kanssa samoilla linjoilla. Hänen mukaansa logon keskeinen ongelma on se, että sen voi nähdä monella eri tavalla. Nopeasti katsottuna logon saattaa lukea “Moka” tai “Kia”.
– Nokia on siinä mielessä onnistunut uudistuksessa, että se ei jäänyt huomiotta. Kädenlämpöinen ei lämmitä ketään. Viestintä ei kuitenkaan mennyt ihan kuin Strömsössä. Julkistuksessa pyörittiin enemmän kliseisten adjektiivien ja aika ylevien sanailujen ympärillä kuin syvemmän ja aidoin merkityksen. Brändi-identiteetti on paljon muutakin kuin logot ja värit. Nyt kokonaisuus ei tullut selväksi. Aika näyttää miten Nokia lunastaa odotukset, Saarinen analysoi.
Strategisen suunnittelutoimisto Souru x Werkin toinen perustaja, luova johtaja ja brändisuunnittelija Johanna Sourun mukaan paljon puhututtanut logo onnistuu tuomaan Nokian uuden strategian viestin hyvin esiin.
– Logo rakentuu hienosti, tukien uutta ajattelua – yksin ei olla mitään, vaan yhteistyön kautta luodaan menestystä ja uutta tulevaisuutta. Yksi kirjain ei kerro mitään, mutta yhdessä ne muodostavat sanan.
Myös Souru pitää tärkeänä uuden brändin luontia yritykselle.
– Uudistuksella on mahdollista saada yritysasiakkaat, nykyiset ja tulevat työntekijät näkemään, mitä Nokia on tänään ja mihin tulevaisuudessa tähdätään. Brändityö parhaimmillaan tukee sekä yrityksen sisäistä strategista muutostyötä että viestii ulospäin asiakkaille oikeita strategian mukaisia asioita. Uudistus on näin ollen todella tärkeässä roolissa uuden strategian edistämisessä, Souru summaa.