“Kaikilla on pää pinnan alla, ja nyt katsotaan, kuka pystyy pidättämään hengitystä pisimpään” on kylmäävä lause. Se on kuitenkin monelle yritykselle tässä ajassa totta.
Se ajaa jotkut yritykset leikkaamaan markkinointikulut nolliin, toiset lomauttamaan myynnin kuukausiksi. Tälläisissä täysjarrutuksissa mietitään liian harvoin, mitkä olisivat vaihtoehtoisia tapoja toimia.
Kun kauan odotetut hyvät ajat koittavat, parhaiten pärjäävät ne, jotka ovat aktiivisesti asiakkaan mielessä.
Samaan aikaan ne yritykset, joilla on rahaa kassassa, yrittävät vallata markkinaa entistä aktiivisemmalla markkinoinnilla ja myymällä omia projekteja normaalia edullisemmin katteista leikaten. Tavoitteena on tiputtaa kilpailijoita kokonaan pois kentältä.
Moni miettii, miten tällä kentällä pitäisi pelata.
Minulle yksi parhaista markkinointikouluista on ollut erään yhdistyksen perustaminen. Budjettimme oli nollissa, ja meidän oli pakko saada näkyvyyttä ja rahaa kassaan, joten oli keksittävä luovia tapoja tehdä markkinointia ja myyntiä.
Tuolloin opin, että mitä enemmän boksin ulkopuolelta markkinointia teimme, sitä paremmin se toimii. Vasta myöhemmin markkinointia korkeakouluissa opiskellessani opin, että sellaiselle markkinoinnille on oma terminsä, nimittäin englanniksi guerilla marketing eli suomeksi sissimarkkinointi.
Jos on painetta karsia markkinoinnin ja myynnin kuluista, kannattaa miettiä, olisiko jotain vaihtoehtoisia tapoja pysyä asiakkaiden mielessä ja tehdä esimerkiksi sissimarkkinointia.
Millaisen tempauksen sinä voisit toteuttaa?
Sissimarkkinoinnista mieleeni on jäänyt parhaiten eräs tapahtumatuottaja, joka laittoi yhden yön aikana kokonaisen kaupungin täyteen keltaisia A4-papereita, joihin oli tulostettu pelkästään heidän uuden tapahtumansa logo. Tempauksella tapahtuma pääsi lehtiin ja siten yleisön tietoisuuteen. Rahaa meni vain papereiden tulostukseen, ja lisäksi tarvittiin pari innokasta talkoolaista kiinnittämään paperit ja keräämään ne parin päivän jälkeen pois.
Millaisen tempauksen sinä voisit toteuttaa?
Uskon, että ne yritykset, jotka nyt jarruttavat liian voimakkaasti, päätyvät metsään eivätkä välttämättä enää pääse sieltä pois. Kun kauan odotetut hyvät ajat sitten koittavat, parhaiten pärjäävät ne, jotka ovat aktiivisesti asiakkaan mielessä.
Jan Porema opiskeli markkinointia neljässä maassa ja palasi myyjäksi Suomeen. Hän törmäsi vanhentuneisiin asenteisiin ja turhiin siiloihin myynnin ja markkinoinnin kentällä. Kolumneissaan Porema ravistelee noita asenteita ja rakenteita sekä osoittaa, mikä alan juhlapuheissa on pielessä.