Lasten ja nuorten säätiö sekä ohjelmisto- ja palveluyhtiö Tietoevry selvittivät yhdessä, miten suomalaiset nuoret uskovat sosiaalisen median käytön kehittyvän seuraavan viiden vuoden aikana. Vastaajat olivat iältään 15–18 vuotta.
Kyselystä selviää, että nuorten sosiaalisessa mediassa vietetyn ajan uskotaan vain kasvavan, vaikka päivittäinen someaika on noussut koronan vauhdittamana jo todella korkealle. Tällä hetkellä nuoret viettävät jopa 15–20 tuntia somessa per viikko.
Vastauksista nousee kuitenkin esiin, että nuoret eivät toivo someajan lisääntyvän. Neljä viidestä vastaajasta kertoi näin.
Someajan kasvun myötä nuoret uskovat myös vaikuttajamarkkinoinnin roolin kasvavan. 74 prosenttia vastaajista uskoo, että somevaikuttajilla on tulevaisuudessa suurempi vaikutus nuorten elämään kuin nyt. Yli kolmannes heistä kuitenkin vastasi, että tällainen kehityssuunta ei ole toivottavaa.
Tytöt pitävät vaikuttajien roolin kasvua nuorten arjessa poikia todennäköisempänä. Vanhemmat vastaajat suhtautuvat kasvuun kielteisemmin kuin nuorimmat vastaajat
Katso koko kyselyn tulokset täältä.