Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamat ilmiöt ja inflaatio eivät ole vaikuttaneet radikaalisti markkinoinnin alan suuriin holdingyhtiöihin – ainakaan toistaiseksi.
Omnicom ja Publicis ovat jo kertoneet vuoden kolmannen kvartaalin tuloksistaan, ja molemmat konsernit ovat jatkaneet kasvun tiellä. Omnicomin puheenjohtaja ja toimitusjohtaja John Wren kertoi tiistaina yhtiön kolmannen kvartaalin orgaanisen kasvun olleen 7,5 prosenttia. Publicis raportoi aiemmin kolmannen kvartaalin orgaanisen kasvun olleen 10,3 prosenttia.
Orgaaninen kasvu tarkoittaa, että kasvua tehdään myymällä lisää vanhoille ja uusille asiakkaille, miksi se on yksi tärkeimmistä mittareista liiketoiminnassa.
Omnicom onnistui kasvamaan jokaisessa segmentissään ja jokaisella markkinalla. Mainonta ja media -segmentin orgaaninen liikevaihto kasvoi 5,9 prosenttia. Isossa-Britanniassa kaikkien segmenttien kasvu oli yhteensä 11,5 prosenttia ja muualla Euroopassa kuusi prosenttia. Publicis kasvoi Euroopassa yhteensä 11,1 prosenttia.
Wren ennakoi Omnicomin koko vuoden kasvun olevan noin kahdeksan prosenttia. Vielä kesällä yhtiö ennakoi lukeman jäävän noin seitsemään prosenttiin. Neljänneltä kvartaalilta odotetaan enää vain parin-kolmen prosentin kasvua. Publicis ennakoi tällä vuodelle reilun kahdeksan prosentin kasvua.
Wrenin mukaan Omnicom on "terveellisen varovainen" Ukrainaan, inflaatioon, korkojen nousuun ja globaaleihin toimitusketjuhäiriöihin liittyvien tekijöiden suhteen.
– Toimimme sisäisesti ikään kuin markkinatilanne olisi vaikea. Omnicom tutkii nykyisiä käyttökustannuksia ja tapoja, joilla lisätään tuottavuutta, hän kiteytti AdAgen mukaan.
Suomessa Omnicomiin kuuluvat ToinenPHD, OMD ja Hearts & Science. Publicisilla ei ole enää Suomessa toimistoja, mutta se tekee yhteistyötä Dagmarin kanssa.
Seuraavana kolmannen kvartaalin tuloksestaan kertoo Interpublic, joka julkistaa raporttinsa 21. lokakuuta. WPP:n vuoro on 26. lokakuuta, ja Dentsun kolmannen kvartaalin otteista kuullaan 14. marraskuuta.
Lähteet: Omnicom, Publicis, AdAge